Brev:
Spisesituationen - 11 mdr.
23. marts 2005
Alder:
11 mdr.
Spisesituationen - 11 mdr.
Hej Helen
Jeg har lige brug for at reflektere - og få reflekteret - vores spisesituation. Min søn er lige knap et år - og en meget selvstændig herre i øvrigt. Han vil utrolig gerne deltage i spisningen, det får han lov til - med eneste begrænsning, at jeg og far hjælper ham med det flydende, dvs. grød/mos/drikkekoppen. Alt andet spiser han selv med fingre eller med gaffel. Han piller maden af gaflen, men det er fint, han er ved at komme efter det.
Der, hvor det er rigtig svært, er tallerkenen og portionerne på tallerkenen: Han vil konsekvent kyle den på gulvet, og hvis der er mere end en hapser på den, så ryger det også på gulvet, - også selvom han er hundesulten. Det er som om, han ikke kan overskue for store portioner, og selvom jeg har fulgt dit råd om små lækkerbidskener i form af frugt og grønt på et lille overskueligt fad, går det bare galt hele tiden. Det SKAL på gulvet, før det overhovedet har været i munden.
Svineriet er vi ligeglade med - det er en fase i småbørnstilværelsen, og længe leve Ajax, nej, der, hvor jeg ikke kan finde en måde at gøre måltidet hyggeligt på, er det, at han smider tallerken, kop, mad, bestik, ALT, hvad der ligger i nærheden, på gulvet - ofte under hylen, skrigen og kasten rundt sig i stolen. Nu stiller vi hapser/grønt/kødstykker foran ham på voksdugen uden tallerken - enkeltvist - og det går bedre.
Men hvordan får vi ham til at acceptere tallerkenen? Og til at spise uden at smide alt fra sig? Det er opdragelse, I know, men er det fordi, han er for lille til at deltage i den grad, vi lader ham gøre det, så det føles som et pres? Vi er meget opmærksomme på at lade ham få madro og lade ham styre det mad uden vores indblanding. Så er det alder?
God Påske.
Kirsten