Svar: Spisesituationen - 11 mdr.
23. marts 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Kirsten
Mine tanker er som følger:
1. Hvordan er din/jeres reaktion, når jeres dreng smider tallerkenen mv. på gulvet. Det giver jo uvilkårligt opmærksomhed, så han har måske fundet ud af at det er en måde at underholde på. Derfor skal I overveje, hvad jeres reaktion på den form for underholdning er. Du har jo fuldstændig ret i at det handler om opdragelse og derfor tænker jeg umiddelbart at han jo skal lære at spise pænt.
At spise pænt handler ikke om at grisse med maden, at der kommer mad på bordet, i ansigtet og på hænderne. At spise pænt handler om ikke gentagne gange at få lov til at vende tallerkenen med grød på hovedet eller smide koppen med mælk på gulvet bevidst.
Alle børn forsøge dette, men skal jo så have at vide at sådan spiser man ikke. Tallerkenen bliver stående på bordet og hvis det ikke kan lade sige gøre, så er barnet færdig med at spise og maden og tallerkenen fjernes.
2. Min anden tanke er at der jo kan være tale om at din dreng rent faktisk har svært ved at koncentrere sig om det at skulle spise, hvis der er alt for meget på tallerkenen, eller hvis f.eks. tallerkenen har for meget mønster og for mange farver. Nogle børn har behov for at man netop giver dem maden enkeltvis eller alternativt prøver på en ensfarvet tallerken.
3. Min tredie tanke går på, hvordan du har det med at spise. Har du selv en god appetit og nyder I måltiderne sammen. Du/I virker jo som rollemodel og derfor er det altid vigtigt selv at overveje, hvordan man selv er og hvordan spisesituationen foregår.
4. En fjerde tanke som du kan tage med i overvejelserne er at din dreng om morgenen godt kan få serveret en portion havregrød eller lignende. Midt på dagen også en portion yoghurt, men det øvrige mad, skal være mad som I selv spiser. Han er så gammel nu, at han skal have voksenmad og det har stor betydning at give ham lov til at få det samme, som han kan se at I forældre spiser.
Fortsat held og lykke og også god påske til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske