Svar: Barnevogn med putteritual
7. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine spørgsmål :)
Barnevognen er naturligt både til transport og til at sove i - og det er begrænset, hvor stor forskel du kan gøre ,alt efter om han skal sove eller transporteres... I hvert fald så længe han er så lille, som han er.
Med den alder han har, vil det være rigtig godt, hvis du så vidt muligt kan gøre jeres barnevognsture til sovetidspunkter. Så du forsøger at planlægge dine byture på det tidspunkt, hvor han alligevel skal sove. På den måde får du ham naturligt puttet hjemmefra, og du sikrer dig også, at han så sover en lur, og der går lidt tid, før han vågner op og har brug for mælk igen... så du netop kan få handlet ind, lavet lidt praktisk og lignende. Hvis han er for vågen, når I tager af sted, så risikerer du, at han hurtigt bliver ked af det og skal op til dig - og det kan være svært at imødekomme, hvis I er ude at gå...
Men i takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt begynde at kunne være vågen i længere tid og være mere aktiv i sine vågne perioder. Når han f.eks. bliver 6 måneder, så vil han sikkert nyde at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og se på alt det, I kører forbi.. og derfor starte med nogle gange at sidde i sin vogn og nyde det hele, før han så lægges til at sove. Men til den tid er det også sommer, så her vil han ikke længere have brug for barnevognsdragten og kan derfor blot sidde i sit sommertøj, måske med en trøje på eller lignende, så her vil det nuværende putteritual naturligt ændre sig lidt...
Så lige nu, så lyder det rigtig fint med barnevognsdragten, og du må meget gerne bruge den både, når du putter ham, og når I blot triller en tur eller skal noget.. På et tidspunkt falder han nok i søvn, når du triller af sted og ender så med alligevel at sove i sin dragt, og dragten er også med til at holde ham varm :) Og du behøver således ikke skifte til en anden dragt eller gøre noget meget anderledes, end det du gør nu.
Det vigtiste er, at han er tryg og glad for sin barnevogn, nyder at ligge i den - så vil den være god både til lure og til spadsereture, hvor han er mere vågen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske