Brev:
Måltider ved 5-6 måneder
7. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Måltider ved 5-6 måneder
Hej Helen
Jeg bor i udlandet, Belgien, hvor det med måltider foregår anderledes end det, du beskriver i din bog Børn og Mad. Babyer begynder desuden tidligere i vuggestue, så det må jeg også tilpasse min søns måltider efter. Hernede giver de få, men store måltider.
Min søn på 5,5 måned får grøntsagsmos omkring kl 11 i vuggestuen (pt. max. 75 gram, som han spiser uden at tøve), får min udmalkede mælk i flaske bagefter (100-140 ml) og frugtmos herhjemme om eftermiddagen, når han vågner fra sin lange lur. Børnelægen hernede anbefaler kun de to måltider lige nu, samt at jeg nu begynder at blande lidt glutenholdigt i frugten. Jeg har valgt at blande lidt speltgrød fra Demeter uden sukker i 2 gange om ugen. Han bliver ammet før eller efter sin frugtmos - afhængigt af hvor sent han vågner fra sin lur.
Han har en god appetit, kan nu godt lide både grøntsager og frugt og vejer omkring 8,5 kilo.
Jeg vil gerne introducere grød om morgenen, når han bliver 6 måneder.
Kan man fortsat veksle mellem grød med og uden gluten efter 6 måneder?
Hvad vil det være bedst at give ham om aftenen fra 6-måneders alderen; grøntsagsmos (igen) eller grød (igen), eller er de 3 måltider (morgengrød, grøntsagsmos og frugt) nok til en start?
Han går i seng omkring kl 20, vågner omkring kl 23/24 for at blive ammet og igen kl 3/4. Tit sover han så til kl 7.15, hvor vi vækker ham.
På forhånd tak for dine råd og input!
Med venlig hilsen
M