Svar: Smør i mad
24. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Sundhedsstyrelsen anbefaler at der tilsættes en teskefuld plantemargaringe, smør eller olie pr. portion hvemmelavet grød og mos.
Det er bedst at viarere mellem brugen af forskellige fedtstoffer og således ikke kun holde sig til en bestemt olie eller f.eks. smør, men skifte imellem smør, eller smørlignende produkter, plantemargarine, planteolier som majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie.
Man kan sige at den type fedtstof der er i smør, jo også er i mælk, så når barnet begynder at drikke komælk, kan det være en fordel ikke at give så mange smørprodukter og i stedet vælge olie. Laver man havregrød, så synes jeg dog personligt at dette smager bedst, hvis det er lavet med smør.
Der skal ikke kommes fedtstof i grød lavet udelukkende på modermælkserstatning og der skal ikke tilsættes fedtstof i industrielt fremstillede grødprodukter og børnemad på glas. Disse produkter indeholder tilstrækkeligt energi. De har ikke altid et højt fedtindhold, men indeholder tilstrækkeligt energi fra kulhydrater.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske