Svar: Lyder snottet - 10 uger
24. marts 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvorfor din dreng lyder tilstoppet, jeg ved dog at mange børn let bliver tætte i næse og svælg. Der er jo ikke så stor naturlig passage, så der skal ikke ret meget irritation og hævelse af slimhinden til, før man kan høre det.
Umiddelbart lyder det dog som om at det generer jer forældre mere end det generer jeres dreng, men du kan altid rådføre dig hos lægen hvis du er i tvivl.
Ud over at dryppe med saltvand og bruge næsesuger, som du er begyndt på, så kan det være en fordel at elevere hans hovedende i sengen en anelse. Det kan du gøre ved at lægge f.eks. et ringbind ind under madrassen.
Helt objektivt så lyder det længe, at jeres dreng sover 10-12 timer uden at få mad og jeg vil normalt anbefale at I vækker ham og giver ham mad. Det afhænger dog af, hvordan han trives. Hvis han tager rigtig godt på, så formår ham jo at få sit behov dækket, men hører han til de børn som ikke er de største, så synes jeg I skal vække ham.
I må som udgangspunkt gå ud fra at han skal have mindst 6 måltider i døgnet og det vil sige at han skal spise hver 4 time. Han må om natten gerne sove igennem og det vil sige at han gerne må sove fra midnat til næste morgen, men gør han dette, så bør han spise mindst hver 3-4 time i løbet af dagen, for at nå op på de 6 måltider indenfor et døgn.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske