Brev:
Opkast ved aftenmåltid
25. marts 2005
Alder:
9 mdr.
Opkast ved aftenmåltid
Hej Helen
Det er med et suk fra hjertet jeg igen må skrive til dig.
Lærke er nu blevet 9 måneder gammel, vejer lige omkring 10 kg og er 74 cm lang.
Hun sover igennem om natten, og jeg ammer morgen og aften. Derudover får hun til morgenmad en portion fuldkornsgrød eller risgrød (knap 2 dl).
Til middag forsøger vi med et stykke levebrød m/ torskerogn plus en portion øllebrød (ca 1 dl), og om eftermiddagen får hun en portion yogurt eller lidt grød hvis hun virker sulten. (ca 1 - 1 1/2 dl)
Aftensmaden består af Kartoffel/ blomkål /gulerod/ broccoli blanding m/ en lille smørklat og evt lidt sovs.
Inden sengetid får hun bryst.
Vi har altid haft problemer med at hun kaster op, dette sker ihvertfald 4 gange om ugen. Til middag, er det med møje og besvær + mange små slurke mælk, at hun får sig tygget gennem rugbrødet, men det hjælper lidt at have grød som et supplement.
Jeg må nok efterhånden indrømme at jeg er ved at være meget meget træt af, at hun sådan kaster op hver aften. Fra allerførste mundfuld skærer hun ansigt, og laver brækbevægelser..I starten blendede vi grøntsagerne, men nu moser jeg dem blot så fint jeg kan, for hendes reaktion er stadig den samme. Brækfornemmelser, og til sidst kommer der en ordentlig skylle :-(
Men nu er mit spørgsmål så; hvor meget skal hun have til aften at spise (altså omsat til dl?)
Min egen sundhedsplejerske har jeg altid haft lidt svær ved at snakke med :-( og syntes ikke rigtig hun er den store hjælp. Hun siger bare at det lyder lidt som noget pjat, og at jeg bare skal gi´hende et par kartofler og en gulerod! Det´er en stor portion syntes jeg!
Og som mor bliver man altså træt i længden af at de sidste mange måneder har stået på opkast mange gange om ugen.....
Her til aften gav vi hende kun hvad der svarede til 1/2 dl mosede grøntsager, og da hun så startede på brækbevægelserne, stoppede jeg med at give hende mere. (jeg tænker hellere bare lidt i maven, end slet ingenting fordi hun kaster meget op igen!)
Er hun virkelig mæt???
Jeg er nok bare pylleret, men vil jo nødigt have hun går sulten i seng! Får hun nok dagen igennem, til at hun ikke behøver mere til aften?
Eller hvor meget skal hun have om eftermiddagen... får hun for meget at spise efter middag, så hun ikke kan rumme det til aften. Jeg har ikke prøvet at springe eftermiddagsmåltidet over, da jeg jo syntes hun må være sulten på det tidspunkt.
Hun har altid været et meget meget nemt barn, og har aldrig rigtig grædt af sult eller tørst. Hun er nem og smilende :-) så på den måde er det jo svært at fornemme hvor sulten hun mon er om eftermiddagen.
Rigtig God Påske Helen, og Tak for en kanon brevkasse!
Venlig Hilsen Rikke