Brev:
Morsyg, søvn og andet
25. marts 2005
Alder:
6 mdr.
Morsyg, søvn og andet
Hej Helen
Marie er nu snart 6 mdr gammel (f.1.okt.04) og hun har de sidste ca 14 dage sovet om aftenen ved 19-19.30-tiden uden gråd. Så det nyder vi meget. Nogle aftener har min kæreste prøvet at få hende til at sove og det er gået godt en enkelt gang da jeg var i byen og en anden gang skreg hun bare og blev ved og ved indtil jeg tog over.
Problemet er nu at hun nu også er begyndte at være meget morsyg om dagen (jeg ammer ikke så jeg lugter ikke af mælk!), det er uanset om det er familie eller min kæreste der er hos os. Marie græder næsten ligeså snart hun sidder hos dem. Vi prøver at lad hende være hos mig indtil hun ligesom har set gæsterne an, og nogle gange går det bedre.
Mit spørgsmål går lidt på om det er det man kalder separationangsten? Hun kan være glad og grine hos mig mens min kæreste står ved siden af, hvis han så holder hende græder hun og kigger på mig. Det er ikke så sjovt, netop fordi jeg også kan mærke at det naturligvis heller ikke er sjovt for ham.
En andet ting i forbindelse med søvnen er at om aftenen har vi rytme nu, hun kommer i seng ved ca 19-tiden (plus-minus et kvarter), hun vågner ca v 5-6-tiden om morgenen. Om dagen er der ingen rytme i hendes sovevaner overhovedet. Før hun fik disse gode aftensovevaner kunne hun sagten sove et par timer i træk om dagen, men det gør hun altså ikke mere. Skal jeg stile imod at hun sover på nogenlunde bestemte tidspunkter for at lave lidt rytme? eller skal jeg bare gøre som nu at stille hende ud på altanen når hun gnider sig i øjnene, selvom det godt kan blive til mange smålure på en dag?
Et andet spørgsmål går på det at besøge andre mennesker om aftenen. Efter at hun er begyndt at sove ved 19-tiden har jeg overhovedet ikke lyst til at komme udenfor en dør da jeg er bange for at der "går kuk" i hende sovemøsnter. Hvordan gør man egenlig der. Hvis vi feks gerne vil ud at spise hos nogle venner en aften. Vi har tænk på at købe en rejseseng, men er lidt i tvivl. Jeg tænker også på når man så skal hjem igen og hun feks ´sover og skal vækkes for at blive pakket i tøjet og i autostolen.... Ja jeg er ikke meget for at bryde rytmen, men vil jo også gerne ud på et tidspunkt hvor vi har hende med.
Et sidste spørgsmål går på kost. Hun får grøn allomin og ind imellem vælling til natten. Så giver jeg hende lidt grød af forskellig slags, men der er stor forskel på, hvor meget hun spiser og om hun vil åbne munden. Nogle dage får hun slet ikke noget grød overhovedet. Jeg mener at have læst i nogle af dine svar at børn fra 6 mdrs alderen ikke kan leve af mælk alene og så er det jeg frygter at jeg ikke kan få hende til at spise grød. Hun ser sund og rask ud, er 72cm og vejer næsten 8kg.
Ja det var en ordenlig smøre, ser frem til at høre fra dig.
Rigtig god påske.
Hilsen Kristine