Svar: Vedr. gylp
25. marts 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Annette
Det er et problem at din søn gylper så meget at han ikke tager det på han skal og det synes jeg faktisk han skal udredes for. Jeg synes derfor du skal kontakte lægen her efter påske og bede om at få lavet en vurdering af, hvorfor din dreng gylper. Det lyder som om han har det der hedder reflux. Dette kan behandles medicinsk (losec), men det skal ordineres af en læge eller på en børneafdeling.
På flere børneafdelinger her i landet udreder man børn for reflux ved at lave forskellige målinger af mavesyren. Og det lyder som om at det vil være aktuelt i jeres situation. Jeg ved at man gør det bl.a. på Glostrup sygehus og på Odense Universitetshospital.
Indtil videre er det dog rigtigt at man kan bruge noget aprestagum, som er det samme som johannesbrødkernemel. Dette kan du købe på apoteket.
Til 200 ml modermælkserstatning anvendes 1 gram (1/2 teskefuld) johannesbrødkernemel.
Afmål den mængde vand, der skal bruges til modermælkserstatningen, og varm det i en gryde.
Når vandet koger tages gryden fra varmen.
Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det spilkogende vand.
Jævningen afkøles til ca. 40 grader.
Modermælkserstatnings-pulveret piskes ud i jævningen.
Blandingen stilles i køleskabet i flasker med låg.
(holdbarheden er 1 døgn i køleskab)
Jævningen er ved stuetemperatur som en tyk sovs, derfor skal hullerne i sutten eventuelt gøres større.
Hvis færdigblandet modermælkserstatning anvendes, hældes 1/2 teskefuld johannesbrødkernemel ned i den lunede modermælkserstatning (200 ml), hvorefter der omrystes kraftigt for at undgå klumper.
Hvis det er et brystbarn, der gylper meget, kan du malke modermælken ud, og derefter blande johannesbrødkernemel i som ved den færdigblandede modermælkserstatning.
Tilsidst vil jeg lige sige at du også kan købe specialerstatning, som hedder enfamil. Den er dyrere end andre erstatninger, men jeg vil formode at du kan få tilskud til denne, hvis det bliver lægeordineret, fordi dit barn har reflux.
Rigtig meget held og lykke og god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske