Svar: Mad og drikke af kop
27. marts 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Da din datter nu er 7,5 mdr gammel, så synes jeg det vil være fint at du forsøger at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt. Mit forslag er derfor at du fortsætter med grødmåltiderne som du plejer, men så indfører grøntsagsmos om eftermiddagen, - der hvor hun vågner af middagsluren og før du eftermiddagsammer.
Det næste skridt er altså at øge hende i antallet af måltider og ikke at ændre på de nuværende.
Det er ofte ikke det store problem at lære børn, der er blevet ammet længe, at drikke af kop, da amning styrker kæbemuskulaturen. Din datter burde derfor sagtens kunne lære at drikke af en kop, men det er klart at øvelse gør mester. Det vil være en fordel at du forsøger med et lille snapseglas, da hun lettere vil kunne svøbe med sine læber omkring dette. Da du fortsat ammer så meget, som du gør, kan du prøve med vand, men du må også meget gerne tilbyde hende lidt sødmælk. Hun bør få tilbudt noget at drikke af kop til hvert måltid skemad, hun får.
Tilsidst vil jeg lige sige at du skal være opmærksom på amningerne om natten. Ernæringsmæssigt har hun ikke længere behov for mælk om natten og mælk kan fylde så meget i maven, at det rent faktisk tager pladsen og lysten til skemad om dagen. Du kan måske derfor skabe mere appetit ved at stoppe natamningen.
Fortsat held og lykke med hende. Dejligt at hun er ved at blive lidt interesseret i jeres mad også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske