Svar: Nedfrysning af modermælk i skabsfryser
29. marts 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
De retningslinier jeg kender til skelner ikke imellem skabsfryser eller dybfryser, men går på frysning generelt. Derfor vil jeg sige at modermælk kan holde sig i fryser 3 mdr.
Derudover er det vigtigt at mælken er 'ren' og derfor bør følgende altid følges, når man ønsker at gemme mælk, både når de skal være i køleskab eller i fryser:
1) Vask dine hænder
2) Malk lidt ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er det uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastikflaske - kan købes på apoteket og bruges flere gange, hvor du rengør og skolder den mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden det hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastik flasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab og gives inden for et døgn. Mælken skal varmes op til 37 grader før den gives til barnet.
Man kan godt lune mælk i mikrobølgeovn, men det er vigtigt at mælken ikke udsættes for høje temperaturer, da antistofferne i mælken ødelægges ved temperaturer omkring 60 grader. Derudover vil mælken blive opvarmet forskelligt og kan derfor være varmere i toppen end i bunden. Mælk opvarmet i mikrobølgeovn skal derfor rystes godt, så varmen bliver fordelt, og mælken skal bruges med det samme.
Modermælk som har været varmet kan ikke bruges igen.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, når det har været i fryseren, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske