Svar: Min søn spiser (ammer) tit
30. august 2003
Alder:
0 mdr.
Kære Gert
Tillykke med sønnen. Jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med jeres lille dreng.
Du skriver ikke hvornår han er født i forhold til termin og hvor stor han var. Men han hører måske til de børn der har brug for lidt ekstra mad i starten og det skal han have lov til at få.
Det er sådan, at jo hyppigere barnet sutter jo mere mælk producerer man,- hvilket svarer til udbud og efterspørgsel. I begyndelsen er der også en overproducering af mælk, men efterhånden vil mælkemængden tilpasse sig barnets behov.
Du skriver at det løber meget fra din hustrus bryster. Måske kan det hjælpe at bruge "dørklokke-princippet" hvilket vil sige at hun trykker brystvorten ind (som at trykke på en dørklokke) og holder vorten inde i et minuts tid. Det kan af og til hjælpe, så mælken ikke løber helt så meget. Det er også godt at gøre dette imens hun ammer fra det ene bryst, så trykker hun vorten ind på det andet.
Mælkens sammensætning er forskellig således at den første del af mælken har et lavere kalorieindhold (fedtindhold) end den sidste del af mælken. Det er derfor vigtigt at barnet får lov til at spise så længe som muligt på et bryst ad gangen. Nogle børn er istand til at spise på ti minutter, mens andre skal bruge noget længere tid på det. Det er dog vigtigt, at man som mor ikke tager barnet fra i den tro, at det skal have mælk fra begge bryster, for derved indskrænkes barnets totale kalorietilførsel. Dette kan medføre at barnet trods hyppige ammemåltider og tilsyneladende rigelige mælkemængder hurtigt er sultent efter et måltid.
Når jeres søn bliver lagt til, er det derfor vigtigt at han bliver færdig ved det første bryst, før det andet tilbydes. Efter en "tømning" af første bryst kan I lade ham bøvse af og hvis han er meget træt evt. skifte ham, så han vågner lidt op igen. Herefter tilbydes han så toppen fra den anden side. Næste gang han ammes tilbyder I ham så mælk fra det bryst hvor han sidst har spist (fået toppen), så han får dette bryst "tømt", hvorefter I lader ham bøvse af, skifter og tilbyder ham toppen fra det andet osv.
Nogle børn vil kun die fra et bryst ad gangen og andre fra begge bryster. Det er forskelligt og kan variere fra måltid til måltid. De fleste spædbørn kræver at blive ammet mere end hver 4 time altså mere end 6 gange i døgnet.
I skal selvfølgelig være helt sikre på, at han har korrekt fat om vorten. Hvis han har en forkert sutteteknik kan han ikke få fat i den mængde mælk, som han har behov for. Det er derfor vigtigt at I er sikre på at han er lagt rigtigt til.
Det kan sagtens tage en lille måneds tid at etablere en amning og det er helt normalt at børn spiser hyppigt i starten. Efter hånden som mælkemængde tilpasser sig hans behov og han også bliver større, plejer der at falde lidt mere ro over gemytterne.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske