Brev:
Gråd og frustration ved morgenmaden
16. april 2017
Alder:
16 mdr.
Gråd og frustration ved morgenmaden
Kære Helen
Min datter på 16 mdr har altid haft god appetit, og vi har aldrig haft udfordringer vedrørende kost.
Jeg har din bog om mad og følger mange af dine gode råd, og har fået masser af inspiration.
Min datter har fået sin morgengrød hver morgen siden hun var 6 mdr, og som oftest har hun fået havregrød, og en gang imellem har vi skiftet imellem andre typer af grød.
For ca 2 mdr siden begyndte hun at blive meget hysterisk og frustreret, så snart menuen stod på skemad. Hun er en utålmodig lille dame med temperament, skal jeg hilse at sige. Min teori var, at det nok var tid til at give hende et forklæde på, og en ske i hånden selv. Det fik hun ikke meget mad af, men hun virkede tilfreds med planen, og jeg kunne så sidde med ske nr 2 og supplere.
For nogle uger siden gik det så galt igen. Lad mig prøve at beskrive det... Jeg laver grøden. Jeg sætter hende i hendes stol og giver hende forklæde på. Der er hun stadig glad. Det øjeblik jeg sætter skålen foran hende, bliver den fejet på gulvet, hvis jeg ikke forhindrer det. Hun går rimelig meget amok derefter, men på en eller anden måde får hun spist grøden igennem tårerne :-( Hun giver udtryk for ikke at ville have det, men gud nåde og trøste mig, hvis jeg forsøger at fjerne skålen - så bliver det endnu værre?! Hun prøver en gang imellem selv med sin ske, men virker til at blive vred over, ikke helt at kunne finde ud af det, samt ikke har tålmodigheden til det.
Jeg har forsøgt at give hende 100% styring. Jeg har haft hende på skødet. Jeg har forsøgt med mange forskellige typer af grød. Jeg har forsøgt med yoghurt i tilfælde af, at hun bare ikke var vild med grød mere. Intet virker, og den morgenmad er bare en vildt dårlig start på dagen, og jeg er løbet tør for ideer og teorier til hendes frustrationer.
Jeg har dog en fornemmelse af, at det ville hjælpe, hvis hun bare fik noget brød og frugt evt. Det kan hun jo finde ud af at spise selv, og det ville nok være løsningen, men hvad synes du om den plan?
Hun får jo også tit én eller anden form for bolle/brød til formiddag. Og så igen til middag. Ja, og så ofte også noget brød om eftermiddagen. Skal hun virkelig nærmest spise det samme hele dagen?
Med venlig hilsen
Jannie