Svar: Gråd og frustration ved morgenmaden
16. april 2017
Alder:
16 mdr.
Kære Jannie
Tak for dit brev :)
Jeg tror du har fuldstændig ret i, at det vil hjælpe, hvis du kan lave tilbuddet om morgenmad lidt om i en periode - det lyder som om, at det er grøden, som din datter især protesterer over, og selvom hun heller ikke er vild med yoghurt, som du har forsøgt, så er der flere andre ting, du kan prøve dig frem med...
Hun må f.eks. gerne få havregryn med letmælk og lidt sukker. Selvom hun ikke bryder sig om havregrød, så kan hun godt tilbydes finhvalsede havregryn, som de er - og det kan nogle gange være et forsøg værd.
Hun må også gerne få f.eks. Minifras med lidt letmælk. De er spændende, når de hældes op i skålen og kan spises med fingrene og efter lidt tid, bliver de bløde i skålen og kan så spises let med en ske... Minifras er udviklet i samarbejde med Viffos -
Videncenter for fødevarer og sundhed, og de er et sundt valg til børn.
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold eller indeholder chokolade. Dem bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g, så er produktet uegnet som morgenmad. Og gå gerne efter fuldkornsmærket - vær dog opmærksom på, at der ofte kan være sat "fup-mærker" på morgenmadsprodukter, som ligner fuldkornsmærket, men som ikke er det - og så bliver du snydt... TÆNK har lavet flere tests af morgenmadsprodukter og de skriver blandt andet også, at selvom produkter lover indhold af fuldkorn eller fibre, så kan sukkerindholdet være alt for højt...
Du kan også hælde mælk op i en lille kande, som hun med lidt hjælp måske selv kan begynde at styre - og det at få lov selv, kan også gøre det mere spændende :)
Så kan du faktisk også lave klatkager til hende om morgenen. Det er egentlig bare havregrød, som du blander med f.eks. lidt æble eller banan og steger på panden. Så kan du skære dem ud og lad hende spise dem med fingrene eller med en gaffel...
Hun må også gerne få en æggepandekage, pølser, skinke, kartofler og lignende om morgenen, hvis I nogle gange kunne tænkes at spise dette...
Og så kan hun naturligivs også tilbydes brød og frugt, men du har selvfølgelig ret i, at jo mere varieret kosten kan være hele dagen igennem, jo bedre er det for hende.
Jeg synes altså, at du skal prøve at finde et sundt alternativ til grøden lige nu og se om hun så ikke igen bliver glad for at spise morgenmad - og nogle gange vil hun så måske stadig sætte pris på at få grød, lige nu har hun blot brug for lidt fornyelse :)
Håber du kan bruge dette videre - og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske