Svar: Søvn og rutiner
19. april 2017
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt, at I skal sidde og hoppe på en pilatesbold, når jeres dreng skal sove - og det synes jeg også, at I skal forsøge at komme væk fra. Det er uhensigtmæssigt for både ham og jer - I kan ikke holde til det i længden og han skal lære at sove uden denne afhængighed af bevægelse...
Og ja - nogle gange kan det lykkes at trappe ud fordi man hopper mindre og mindre, andre gange er det nødvendigt at stoppe mere eller mindre fra den ene dag til den anden - dermed ikke sagt, at han ikke stadig skal være tryg ved at sove, for det skal han. Det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget dejligt, så har I noget godt at bygge videre på fremover. Men han kan måske få trygheden i sin slyngevugge eller i sin barnevogn - eller ved at du lægger dig med ham...
Du har helt ret i, at det kan være en fordel, hvis du kan bruge brystet til ro - men du skriver, at han ofte virker til at vågne mere op af en amning, og det lyder faktisk lidt som om, at han måske nogle gange falder i søvn ved brystet. Nogle børn har tendens til at powernappe lidt, når de dier hos mor og ligger tæt i favnen - det er simpelthen for varmt, trygt og dejligt, så de sover lidt imens de spiser, og det kan også være forklaringen på, hvorfor hans lure efterfølgende, så ikke er særligt lange - at det simpelthen skyldes, at han allerede har sovet lidt hos dig...
Derfor kan der være et par ting at overveje:
Det være en god idé, at du forsøger at holde ham igang ved brystet, så han ikke får lov til at falde for meget i søvn.
Det kan være nødvendigt at se lidt på amning og puttetidspunkter, - måske skal han puttes lidt senere, og hans vågenperiode være lidt længere og lidt mere aktiv. Du fortæller, at I netop har haft glæde af at inddele dagen i vågne aktive perioder og perioder, hvor han skal sove - og måske skal hans vågne perioder være lidt længere nu.
Nogle gange kan det være en idé, at du lægger dig med ham og ammer ham i din seng - og lader ham falde i søvn med brystet i munden i dobbeltsengen. Efterligne den rytme, som I har om natten, hvor han ammes og sover videre...
Nogle børn reagerer også på skiftet fra favn og ned, hvor de skal sove. De falder i søvn ved brystet, men vågner op, når man flytter dem fra sig og bliver kede af det. Her er det vigtigt, at fjerne ham fra brystet før han sover helt, så han ammes og flyttes, før han bliver for træt - men stadig er vågen nok til at registrere, hvor han puttes.
Nogle gange kan det hjælpe at putte ham i en sovepose eller sovedragt og først amme ham derefter og igen derefter så flytte ham ned, hvor han skal sove. Det at han er puttet i en sovepose eller en dragt kan gøre, at han føler sig omsluttet, selvom han flyttes fra din favn, så skiftet ikke føles så voldsomt.
Nogen har glæde af at introducere en flaske, fordi den f.eks. kan gives i barnevognen eller i sengen. Det betyder, at han på den måde får lov til at få sin mælk og falde i søvn, hvor han starter med at være - og igen ikke oplever at blive flyttet og man undgår det skift, som gør ham ked af det og svært for ham at sove...
Så er der også nogle børn, som har glæde af det man kan kalde "op-ned-metoden". Du skriver, at han har svært ved at falde i søvn med mindre du har ham i din favn. Det kan derfor nogle gange hjælpe, at du ammer ham, putter ham, tager ham op, når han er ked af det, trøster og beroliger og når der er ro på, så putter du ham igen. Når han så igen bliver ked af det og urolig, så tager du ham atter op og beroliger og betrygger og putter ham tilbage igen - altså op og ned igen og igen. ... Det er ikke altid en god idé, fordi nogle børn også bliver frustrerede af at komme op og ned hele tiden og ikke få mulighed for at finde roen, der hvor vi ønsker de skal sove, men for andre børn er det det at komme op i favnen igen og igen mærke, at vi er der, som gør, at de til sidst acceptere at ligge i f.eks. barnevognen. Du må naturligt også meget gerne stå ved ham, lade dine hænder være på ham, trille barnevognen osv. så du på den måde luller ham ind i søvnen.
Det er fint, at du variere mellem at putte ham i slyngevugge og i barnevogn - men det vil være godt, hvis du en gang imellem lægger dig med ham, fordi han så lærer at falde i søvn uden at skulle være i bevægelse. Det lyder som om, at du altid skal enten hoppe med ham i favnen, eller i slyngevuggen eller vippe med barnevognen igen og igen - og han skal gerne lære at sove, uden at han behøver så meget bevægelse. Det kan han lære ved at du lægger dig med ham.. her får han stadig masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men uden at blive bevæget. Du kan evt. vippe ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han på den måde lulles ind i søvnen - men han skal ikke hoppes med og han lærer at sove liggende ved siden af dig og ikke direkte i dine arme...
Du må gerne bibeholde en rytme med 4 lure dagligt. Det ser fint ud og da han sover sin først lur tidligt, vil det naturligt være nødvendigt med en fjerde lur i løbet af dagen. ellers bliver dagen for lang for ham. Så en 4 lurs rytme er helt okay :)
Prøv om du kan holde fast i at dagen starter og slutter til nogenlunde samme tid og lad så de fire lure fordele sig lidt varieret efter hans behov imellem de to ydertidspunkter. Så nogle dage sover han en længere middagslur og andre dage en kortere, men samlet får han sit behov dækket og hans nattesøvn varer fra ca 21 til 06.30...
Han kan naturligt godt være mere tryghedssøgende i de perioder, hvor han udvikler sig ekstra meget både motorisk og mentalt (det man kalder tigerspring) - og på den måde kan man godt sige, at han vokser fra det, fordi når der så kommer en mere rolig periode, så vil du måske mærke, at hans behov for at klynge sig bliver mindre igen.. Men når det er sagt, så skal du naturligvis finde balancen mellem at give ham den tryghed og nærhed, som han viser behov for og ikke give ham en vane med at søvn foregår hoppende. Du skal prøve at skelne mellem tryghed og mindre gode vaner, hvis man kan sige det sådan. Han skal naturligt mærke dig og fornemme, at du er der for ham. Han er stadig en meget lille dreng og han har naturligt behov for tryghed og følelsen af at blive holdt - men det kan han godt få, uden at han altid skal hoppes med :)
Tigerspringene giver ofte udfordringer for alle børn - det påvirker søvnen, spiselysten, barnets overskud til at lege, til at være opmærksom på fremmede osv. Der skal ofte ikke så meget til før barnet bliver ked af det, overskuddet virker naturligt mindre i disse perioder.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske