Svar: At pille næse
31. marts 2005
Alder:
22 mdr.
Kære Iben
Jeg synes det er svært at sætte alder på, hvornår man skal begynde at fortælle at det er en privat sag. Jeg tænker at det kommer gradvist og synes umiddelbart at det vil være oplagt at I med den alder jeres dreng har nu, forsøger at 'opdrage' ham til at bruge et lille stykke papir/serviet.
Når du ser at han begynder at pille næse, så siger du "hov skal du lige have pudset næsen" og henter et lille serviet. På den måde hjælper du ham langsomt til at finde ud af at det er sådan man gør, og sidder der en bussemand på hans finger, så tørres denne af i servietten.
Stille, roligt og uproblematisk men med tanke for at han så på en fin måde lærer, hvordan du gerne ser han gør:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske