Svar: Mad er en kamp - 7 mdr.
22. april 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er frustrerende, når din datter ikke vil spise. Især når det har stået på så længe og du synes, at du har forsøgt mere eller mindre alt og intet rigtig virker.. Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at du nu forsøger at skabe en fast plan og en fast rytme. Du fortæller blandt andet: "Alle tidspunkterne til måltiderne svinger meget, da hun ofte ikke vil have noget, og jeg skal "snyde" hende lidt med frugtmos ovenpå maden eller lign." Og det er rigtig vigtigt, at du nu holder fast i spisetiderne, fordi det er med til at påvirke din datters indre ur og dermed hendes fornemmelse for sult. Jo mere faste spisetider I kan have, jo mere parat til at spise vil hun føle sig, når hun sættes til bordet og jo bedre vil måltiderne gå, jo mere interessant vil maden naturligt være.
Du fortæller også, at du ofte starter dagen med en flaske kl 08. Den skal du stoppe med. Hun skal ikke have flaske på dette tidspunkt, men i stedet starte dagen med grød. Det vil være rigtig godt, at du nu giver hende 4 flasker i døgnet og jeg vil anbefale, at de fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Du skriver, at hun får en flaske i løbet af natten og hvis hun kan nøjes med en enkelt flaske om natten, så må du gerne lade hende gøre det. Det betyder så, at hun måske "kun" får 3 flasker i døgnet, men det er faktisk okay, da hun lyder til at drikke ret meget mme af gangen. Du nævner at en flaske om aftenen er på 250 ml - det er helt fint. Men før sin middagslur behøver hun måske ikke drikke mere end 150 ml - det er bedre at hun spiser mere rigtig mad.
Mit forslag til en dagsplan - lavet ud fra de tider, som jeg kan se i dit brev, - ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød evt med æble eller anden grød, som hun godt kan lide, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frugtmos og frisk blød frugt i hånden. Du skal ikke være bange for at give hende forskellige typer af frugt og bær. Det kan hun godt lige, og det må hun gerne få. Det er netop vigtigt, at hun finder ud af, at det at spise er dejligt og det smager godt :) Du kan købe frugtmos, smooties osv. til hende som er færdiglavet eller du kan lave det selv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur (og skal ikke have mælk først)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller du kan købe middagsretter på glas til hende. Det er vigtigt, at hun tilbydes mos her og så må du også meget gerne supplere med rugbrødshapsere med leverpostej, torskerogn og lignende, som du forsøger med nu. Vand af kop.
Flaske - og puttes så til middagslur - måske kl 13 - det kommer an på, hvor lang formiddagsluren er. Flaske bør indgå som del af putteritualet her - og ikke gives, når hun vågner.
Eftermiddag 16: Frugtmos-bærmos - igen noget, som hun godt kan lide og må også gerne suppleres med små bidder af en bolle med lidt smør, hvis hun vil spise det :) Vand af kop. Og hun skal IKKE tilbydes flaske om eftermiddagen, for det fjerner appetitten fra aftenmaden...
Aften 18: Aftensmad - grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Der skal være moset mad og mad i stykker, mad som smager af noget. Ikke længere kartoffelmos, men blandede grøntsager og hvor udgangspunktet er den mad, som du selv spiser. Det kan f.eks. være boller i karry, ovnbagt laks med grøntsager, tomatsovs/kødsovs med pasta, grøntsager eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
Mange børn har brug for flaske sen aften og tidlig morgen f.eks. kl 23.30 og igen kl 05 i denne alder, men det lyder som om, at din datter kan nøjes med en flaske om natten f.eks. bliver puttet kl 20, får flaske igen kl 02/03 og derefter så igen kl 08. Det er fint - bortset fra, at du så skal springe flasken kl 08 over og give grød i stedet. Og hun får så 3 flasker - før middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Hvis hun får ca 600 ml via de tre flasker, så er det helt fint. Derudover dækkes hendes behov for væske via vand af kop. Det kan også sagtens være, at når du begynder at skabe mere fast rytme for dagen, starter dagen med morgengrød i stedet for flaske osv. at hendes rytme så ændrer sig, så hun af sig selv begynder at efterspørge flaske sen aften og tidlig morgen, og så giver du hende naturligvis dette.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner og opskrifter og kan derfor måske få lidt inspiration til, hvad du kan lave til hende og jer af forskellige retter, så I begynder at spise mere og mere fælles :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske