Brev:
Svært ved at sove om dagen - 2 mdr. pige
23. april 2017
Alder:
2 mdr.
Svært ved at sove om dagen - 2 mdr. pige
Hej Helen
Jeg er for tiden meget frustreret over min datters søvn og har derfor brug for et godt råd.
De sidste 2 uger har min næsten 11 uger gamle pige haft svært ved at sove om dagen.
Før har jeg godt kunne putte hende i barnevognen og så sov hun, men sådan har det ikke været på det sidste.
Når hun skal sove ammer jeg hende, pusler hende, giver tøj, putter hende i voksiposen , giver hende suttekluden og så ammer jeg hende nogle gange igen. Imens jeg får lidt ro på hende synger jeg Mester Jakob for hende. Når der så er kommet ro på hende, putter jeg hende i barnevognen, men 2 ud af 3 gange begynder hun at skrige. Jeg tager hende op og så er der ingenting - hun stopper med at skrige og lægger sig til at sove. Lægger jeg hende i vognen igen, begynder hun at skrige igen.
Jeg har prøvet at ligge hende lige når hun er ved at falde i søvn og når hun er faldet i søvn, men resultatet er det samme. Jeg har også prøvet at gå tur med hende og efter 10 minutters skrigen falder hun også i søvn, men jeg er ikke fan af at hun skal skrige, for så bliver barnevognen pludselig associeret med noget negativt og det hjælper i hvert fald ikke.
Nogle gange kan jeg godt få hende til at sove i vognen, men efter en halv time vågner hun og så kan jeg ikke få hende til at sove videre i vognen og tager hende derfor ind til mig.
Indenfor er jeg nødt til at sidde med hende og hun vil helst have mit bryst i munden. Efter 40 min kan jeg ligge hende ind i sengen og så kan hun oftest godt sove halvanden time uden at vågne. Ligger jeg hende inden hun sover tungt, vågner hun med det samme.
Hun er en meget nysgerrig pige, så jeg tænker, at hun har svært ved at finde ro pga alle indtrykkene og alle de ting hun gerne vil kigge på.
Sådan er hun også når vi ammer. Her spiser hun lidt, kigger op, kigger på mig, smiler, spiser lidt igen, piller ved mit tøj osv.
Om aftenen ligger vi i sengen imens hun bliver ammet og så falder hun i søvn. Hun sover oftest fra kl 20-07 med 1 (til tider 2) opvågninger - hun er vågen ca 15 min hvor hun spiser og så sover hun videre.
Jeg tror amning bliver associeret med søvn - er det ok at amme hende i søvn om aftenen? Hvornår skal jeg prøve at putte hende for sig selv og ikke amme hende i søvn?
Jeg føler det er en ond cirkel jeg er på vej ind i med dagslurene, for indtil for 2 uger siden har det fungeret fint med en formiddagslur, en middagslur og en lur/powernaps om eftermiddagen. Jeg føler hun har brug for meget tryghed for at sove pt, men jeg ved ikke hvordan jeg kommer væk fra det med at sove ved mig.
Håber du kan hjælpe.
Hilsen Jeanne