Svar: Det er min!
31. marts 2005
Alder:
22 mdr.
Kære Iben
Børn i din søns alder kommer naturligt ind i en fase, hvor de virker meget egoistiske og har svært ved at indleve sig i andre og som du så fint beskriver at dele med andre. "Det er min" er således en normal del af udviklingen.
Jeg synes ikke det er problematisk at du også siger at noget er dit, for man har jo ret til at have nogle ting for sig selv. Han ser jer som rollemodeller og derfor vil det være godt at du prøver at gøre det, du gerne vil se ham gøre. Jeg tænker f.eks. at du, hvis han gerne vil have noget som er dit og som du ikke vil have han får, så siger "Nej det er min, men du kan få den her i stedet for". På samme måde når han holder på sit legetøj og siger "det er min", så kan du spørge om du må se den, eller lige låne den lidt, "tak - nej hvor er den fin" og så levere tilbage igen "værsgo - det var sødt af dig". Stille og roligt kan tiden hvor du får lov at låne noget gøres længere.
Når det er sagt, så kan man jo heller ikke altid gøre alting efter bogen og far skal jo også have lov til at drille sønnike lidt engang imellem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske