Svar: Utrøstelig gråd ved putning
25. april 2017
Alder:
5 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev :)
Der kan være flere grunde til, at jeres dreng pludselig bliver rigtigt ked af det om aftenen, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt overvejelser med jer :)
For det første oplever han verden mere og mere bevidst nu. Han kan se længere og fornemmer derfor rummet, han er i på en anden måde. Han skelner mere og mere bevidst mellem, om han er hjemme eller ud, om han er i favn hos en fremmed eller hos mor - han kan f.eks. godt blive rigtigt ked af det, hvis bedstemor vil holde ham, og han tåler ikke ret godt at "gå fra arm til arm", hvis I er nogen steder. Nogle gange kommer reaktionen med det samme, andre gange kommer den først, når I kommer hjem, hvor han så bare bliver rigtigt ked af det med det samme I er hjemme i kendte rammer... nogle forældre beskriver, at det næsten føles som om, at I det øjeblik man træder ind af døren derhjemme, så er den gal, så kommer reaktionen..
Han lader sig også let forstyrre, når han spiser i løbet af dagen. Netop fordi han nu begynder at interessere sig meget mere for, hvad der sker omkring jer, så vil du måske opleve, at han slipper flasken, når han spiser, kikke på dig, tager fat og spiser lidt igen, slipper igen, smiler og pludrer til dig, spiser lidt igen, slipper og kikker efter far, som kommer ind i stuen - og det er pludselig mere spændende at kikke efter far, end det er at spise.. så han kan godt få lidt tendens til at slatspise lidt, med den alder han har nu, og den udvikling han går igennem - ligesom han også kan få tendens til at powernappe mere.
Hans søvn begynder at indeholde flere stadier nu - rent fysiologisk ændrer søvnen sammensætning, og det betyder, at han kan få svært ved at sove sammenhængende lure. I stedet for at komme videre i søvnen, kommer over i et nyt søvnstadie, så vågner han op, før han egentlig har fået søvn nok - og det gør naturligt, at det igen bliver sværere for ham at have overskud til at opleve og suge til sig af indtryk fra den store verden, som han bliver mere og mere bevidst om..
Derfor er det rigtig godt, hvis I fortsat forsøger at hjælpe ham til en rytme, gerne med 4 lure dagligt og meget gerne, så han tilbydes flaske, som en fast del af hans putteritual. Og det lyder rigtig godt, hvis han en gang imellem kan sove en lur på et par timer :)
Det lyder som om, at I nogle gange giver ham bad om aftenen, og jeg tænker, at I måske skulle prøve at lægge badet midt på dagen, før hans middagslur - både fordi det kan være med til at forlænge hans vågenperiode lidt, samtidig med at det aktiverer ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Og også fordi det måske kan være med til at sikre en rytme, hvor han så begynder at sove en lidt længere lur midt på dagen - så eftermiddagen og aftenen ikke bliver for overvældende for ham.
Da han har børneeksem, så skal I være lidt opmærksomme. Børn som lider meget af eksem vil ofte, når eksemen er i udbrud, være mere trætte og pjevsede, de sover uroligt og huden føles varm, den klør, og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, så kan eksemen blusse op, og barnet får det rigtig skidt. Det er derfor en rigtig god idé, hvis I kan lægge badet lidt før han skal puttes og sove, så hans hud lige efter bad har mulighed for at få lidt luft...
At bade ham om aftenen er måske lidt for meget for ham lige nu, fordi han der er rigtig træt og har svært ved at overskue verden, så prøv derfor at lægge badet ind før middagsluren for at se, om det kan give en ændring for ham og jer...
Og så skal I holde fast i jeres putteritualer, som naturligt består I at I f.eks. skifter ham, putter ham i nattøj, giver ham en flaske, kærtegner ham på en bestemt måde, synger den bestemt sang for ham, tænder for en musikuro eller lignende. Hvad I nu gør af helt naturlige ting, når I putter ham. Jo mere I kan gøre det samme igen og igen, jo mere trygt er det for ham. Genkendeligheden hjælper ham til at finde ud af, hvad det er han skal - at det er sovetid nu. Så I har ganske givet putteritualer allerede :)
Og I må meget gerne bruge slyngevuggen - også selvom han er en fysisk stor dreng. Hvis det hjælper både ham og jer, at I putter ham i den, så skal I naturligvis gøre dette og ikke bekymre jer om, hvorvidt det kan give dårlige vaner eller lignende. Hvis han vægtmæssigt kommer ud over hvad slyngevuggen er godkendt til, så kan han naturligvis ikke sove i den, men hvis han ikke vejer for meget til at kunne bruge den, så brug den endelig, når den nu virker :)
Det er generelt en god idé at holde jer til at gøre få genkendelige ting. Når man oplever, at han bliver rigtigt ked af det, så vil de fleste forældre forsøge 117 ting i håb om, at et eller andet virker, at noget stopper gråden: Op til mor, over til far, tilbage til mor, på puslebordet, tjekker bleen, op til mor, tilbage til far, gå rundt med ham, prøv med mælk, lægge ham, prøve med legetøj, op til far, prøve at putte ham i sengen, tilbage til far, prøve med lidt pludren og leg, tilbage til mor, prøve med mælk, prøve at putte, op igen... osv. osv. Og det man gør er at tilføre ham flere og flere stimuli, som ofte er det han protesterer over. Derfor er det godt, hvis I kan gøre få ting og forsøge at holde fast i dette for på den måde at hjælpe ham med at koble fra :)
Og nogle gange vil det være at putte ham i slyngevuggen, andre gange at sidde med ham eller gå rundt med ham igen og igen, imens I synger eller spiller lidt musik. Andre gange er det bedre at putte ham i barnevognen og trille ham en lang tur, evt. give ham flaske imens han ligger i vognen og så køre af sted...
Så selvom han ikke har haft tendens til at blive overstimuleret, så kan han faktisk godt have tendens til det nu - ikke kun fordi han er født for tidligt, men også på grund af hans alder og den udvikling, som han går igennem netop nu. Derfor er det godt, hvis I kan forsøge at skærme ham og stadig forsøge at hjælpe til en rytme. Og hvis han lige nu falder bedst til ro i favn, så lad ham falde helt hen i jeres arme og prøv så at flytte ham stille og roligt fra jer - det er også okay at I lægger jer med ham i dobbeltsengen, hvis det f.eks. kan hjælpe ham. I skal lige nu forsøge at gøre det, som I fornemmer kan give ham ro og hjælpe ham - og ikke være bange for, om det giver ham dårlige vaner eller føle, at I så gør noget forkert. Når det virker, er det ikke forkert :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske