Svar: Strop på høj stol
31. marts 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Lillia
Det er meget individuelt. Nogle børn har behov for at stroppen er der længe, fordi de ellers ryger underud af stolen, andre har så tygge lår at stroppen er en hæmsko og de sidder bedre uden. Der er altså ikke faste regler.
Hvis du oplever at stroppen kan være en fordel, fordi den hjælper din datter til at sidde mere og hindrer hende i at rejse sig op i stolen, så synes jeg du skal beholde den i. Men hvis du oplever at den generer hende og det vil være bedre at være foruden, så kan du prøve at tage den af.
Det samme gælder bøjlen på stolen. Nogle børn sidder jo flot og stille og kan sagtens sidde uden bøjle, når de er f.eks. 1½ år, hvor andre børn har brug for bøjle langt længere. Igen er det en smagssag og det skal vurderes individuelt fra barn til barn.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske