Svar: Hjælp min dreng på 10 uger vil ikke spise
26. april 2017
Alder:
2 mdr.
Kære E og D´s mor
Tak for dit brev - og velkommen tilbage :) Stort tillykke med, at I har fået en lillebror!
Jeg kan godt forstå, du synes det er frustrerende, hvis du skal give flaske 10-12 gange i døgnet for at få lillebror til at spise tilstrækkeligt - og det fungerer ikke for hverken dig eller ham. Og jeg synes faktisk, at det lyder som en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at tilbyde ham flasken fast hver 3-4 time, så han f.eks. får 7 flasker i døgnet.
Det er forskelligt, hvordan børn på 10 uger sover om dagen og søvnrytmen kan variere meget fra barn til barn, nogle børn sover to lange lure, andre børn sover 4 korte lure og dagene behøver ikke ligne hinanden. Man er nødt til at være lidt fleksibel i denne alder. Men når det er sagt, så vil det være en god idé, hvis du kan lade flasken være en fast del af lillebrors putteritual, så han får mælk lige før han skal sove - og et skitseret dagplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Midt nat: Flaske og sover videre
På denne måde er der plads til 7 flasker i døgnet - det vil være en fin måde at gøre det på og sikre at han ikke føler sig unødigt presset til at spise hele tiden... På den måde vil det være en rigtig god idé, at du skaber en fast rutine omkring flaske
Han vil have brug for ca 160 ml pr kg han vejer, med den alder han har nu. Hvis han vejer 5.5 kg nu, så vil hans døgnbehov være 880 ml, og hvis dette fordeles på 7 flasker, så bør han drikke 125 ml af hver flaske. Og det lyder til at være svært hos jer - men du er nødt til at forsøge, og drikker han så mindre, så må det lige nu være sådan.. Nogle børn drikker mindre end deres udregnede behov, men tager fint på, og det er derfor vigtigt, at du (og jeres læge) følger hans vægtøgning og sikrer, at han vokser som han selv, selvom han måske ikke indtager det udregnede behov.
Det kan godt tænkes, at hans appetit bliver større, hvis han tilbydes færre flasker i døgnet. For når han slatspiser lidt 10-12 gange, så når han aldrig rigtig dertil, hvor han måske føler sig sulten og parat til at spise - og ved at skabe en fast rytme for aktivitet, flaske og søvn, så hjælper I ham til at føle mæthed og sult...
Det kan nogle gange godt være et forsøg værd at prøve med lidt forskellige typer erstatning, fordi de smager lidt forskelligt - og nogle gange kan det at man skifter smag faktisk gøre, at han så vil tage bedre imod flasken.. Der sker ikke noget ved at prøve...
I skal også være opmærksomme på, om han kan have forstoppelse - det er vigtigt, at hans mave fungerer godt. Hvis han har tendens til forstoppelse, så vil det nedsætte hans appetit og gøre, at han derfor afviser flasken eller mister interessen for at spise. I kan derfor prøve at give ham en erstatning, der hjælper mod træge maver - da han får NAN Sensilac, kan I prøve med NAN HA eller I kan prøve med Sempers Syrnede Allomin. I behøver ikke udskifte alle flasker, men kan prøve at erstatte 1-2 flasker dagligt med en anden type, for at se om det gør en forskel - også i forhold til smag og dermed indtag. Jeg vil dog ikke anbefale jer, at I forsøger med mere end 2 forskellige slags erstatning.
Hvis han ikke vil tage imod flasken, så må I forsøge at give ham mælken på en anden måde. I kan give ham mælk af en 10 ml sprøjte, så I trækker den lune MME op i sprøjten og drypper det ind i munden på ham. Det er tænkeligt, at han hurtigt vil finde ud af teknikken og suge stemplet i sprøjten i bund og dermed synke de 10 ml - og så gentager I og gør det igen og igen og på den måde får han så pludselig alligevel 50 ml MME eller mere. Når han har fået smag for det, så kan I så forsøge med flasken igen.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at han netop får mælk ned i maven, så han også vænner sig til fornemmelsen at mælk og at det er spisetid, så der ikke går så mange timer, hvor han vænner sig til at være uden mad.. Så hvis han bare ligger og gumler på flasken og I ved, at det er spisetid, fordi det er 3.5-4 timer siden han spiste sidst, så synes jeg at I skal prøve at give ham MME på en anden måde.
I kan også prøve med en lille kop, via et medicinbæger eller lignende. Det vigtigste er at han får mme i maven og fornemmelse for mælken :)
I må også gerne udnytte, hvis han kan spise i søvne - sen aften, midt nat og tidlig morgen - giv ham flaske fast der og lad ham spise imens han sover. Nogle børn har svært ved at koncentrere sig, når de er vågne og aktive... Det samme kan derfor ske om dagen, at han falder i søvn og puttes til lur - og når han så sover, så kan I give ham flasken sovende. Det er okay - naturligvis skal han lære at spise imens han er vågen, men lige nu er det vigtigste at han får sin mælk og ikke hvordan han får den :)
Nogle børn har svært ved at amme, nogle har svært ved flasken - og nogen har svært ved begge dele, og det kan der være mange årsager til. Der kan godt være en sammenhæng mellem måden han har spist ved brystet på - og de udfordringer I har haft omkring amningen, og at det nu også er svært for ham at spise af flasken. Men det behøver ikke hænge sammen. Nogle børn har et kort tungebånd, andre har en høj gane, nogen har svært ved at svøbe med deres tunge. Nogen børn har svært ved at danne vakuum og nogen har det man kalder for lav muskeltonus i munden og kæben - og det kan give problemer både ved amning og ved flaske...
Du fortæller, at han er set af læge, sundhedsplejerske, kiropraktor... og jeg tænker, at hvis han havde nogle mundmotoriske problemer, så burde nogen af disse have været opmærksomme på dette - men du kan godt spørge ind til det, for måske forklaringen skal findes der. Det vil ofte være muligt at finde en flaske, som fungerer for barnet, nogle gange kan det også være en god idé at lave lidt mundstimulation før det er spisetid og dermed lige før han tilbydes flasken, nogle gange kan man forsøge med mælk i lidt forskellige temperaturer.. hvis mælken ikke er for varm, kan det nogle gange være lettere for børn med lav muskeltonus at drikke den... hvis man ikke kan få barnet til at spise, kan løsningen også være at lægge en sonde - men som I ved fra storesøster, så er det heller ikke altid uden problemer :)
Der er nogle børn som spiser mindre end deres udregnede behov, men som trives med deres indtag. De følger deres kurve og vokser dermed som de skal både i vægt og i længde - og hvis det er tilfældet, så er det helt okay, at de drikker mindre end man lige umiddelbart synes, at de bør... De må være rigtig gode til at optage næringen fra den mælk de indtager og nogle gange er man nødt til at se væk fra milliliter og i stedet se på, hvordan barnet trives....
I skal naturligvis også hele tiden holde øje med hans vandladninger og sikre jer, at han tisser 6 gange i døgnet og har klar urin. Han må ikke virke dehydreret!
Jeg synes ikke, at I skal lade ham slatspise 10-12 gange dagligt og dermed lade ham gøre, som han gør nu. Jeg synes det vil være en god idé, hvis I kan forsøge at hjælpe ham til et større indtag hver gang han spiser og få sat antallet af flasker ned til 7 flasker i døgnet - jf. ovenstående plan. Og hvis han ikke indtager nok via flaske eller blot gumler på flasken, så synes jeg, at I skal give ham mme via sprøjte eller via kop, så han får sin mælk og vænnes til at det er spisetid - og i takt med, at han så gør dette, så vil han forhåbentligt tage bedre imod flasken. Jeg tænker også, at I hele tiden bør være i kontakt med jeres læge og sundhedsplejerske, så hans vægt osv. følges tæt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske