Brev:
Meget undervægtig et årig
27. april 2017
Alder:
11 mdr.
Meget undervægtig et årig
Hej Helen,
Jeg har netop tilmeldt mig her da vi er dybt frustrerede. Min dreng er snart et aar, men kun ca 72 cm og 7.7 kg. Han er derfor meget undervaegtig og vi har set flere specialister siden han var ca 6 mdr.
Vi bor ikke i Danmark, saa vi har en sygeforsikring og kan derfor mere eller mindre se saa mange specialister vi vil. Vi har derfor vaeret ved flere laeger, kostvejleder(e), allergi specialister, Gen laege, udvklingsspecialister og senest en ergoterapeut. Vi har faaet taget allergitest (inkl gluten), ultralyd af hans mave region og diverse blodproever .....Jeg ved godt det lyder voldsomt, men vi er simpelthen saa bekymrede. Indtil videre er det eneste de overhovedet har kunnet finde en lille smule forstoerret milt, men de tror det er fordi han havde en mave virus for en lille maaneds tid siden. Der var han indlagt i to dage med drop da han pludselig havde tabt sig en del og var nede paa 7.2 kg.
Han har altid ligget meget lavt paa alle kurver (var 2.9 kg og 50 cm da han blev foedt) og jeg er nogen gange tilboejelig til at tro han bare er lille og nok skal komme efter det. Hans soester som snart er 3 var ogsaa altid tynd, men ikke lige saa meget. Hun er meget hoej og ligger nu omkring 40 procent i vaegt, saa det er fint nok. Hun har altid vaeret svaer at faa til at spise, egentlig syntes jeg hun var svaerrere end vores soen er. Hun har altid vaeret meget tidlig til alting, gik foer hun var 11 mdr og talte ogsaa tidligt selvom vi er tresprogede derhjemme.
Han har vaeret lidt smaasyg med forkoelelser og hoste nogle gange, men er generelt verdens gladeste og mest tilfredse dreng. Han er lidt bagefter motorisk, men kravler og vil gerne staa op selv. Han gaar hvis man stoetter ham, men er ikke klar til at gaa selv.
Mht. mad er vores stoerste problem at han ikke er saerlig glad for flasken. Vi giver ham en stor flaske (200 ml) om morgenen (men han drikker som regel max 150 ml af dem) med et par kiks. Han faar saa et mellemmaaltid i loebet af formiddagen, som regel frugt og youghurt or spiser saa en varieret frokost med kulhydrater, protein og groentsager omking 11.30 med ekstra oliven olie. Han faar en eller to mellemmaaltider om eftermiddagen som oftest en flaske (igen omkring 100-120 ml). Ca klokken 5 faar han endnu et varieret maaltid (med olie eller smoer) og saa ammer jeg ham inden han sover ca klokken 7. Han vaargner some regel en eller to gange i loebet af natten hvor jeg ammer ham igen. Oprindeligt gav vi ham et stoerre morgenmaaltid ogsaa, men saa kunne vi slet ikke faa maelk i ham, saa det blev vi fraraadet.
Det maelk han faar i loebet af dagen var oprindeligt brystmaelk i flaske (jeg startede med at arbejde da han var 6 mdr), men de sidste 2 mdr har han faaet brystmaelk blandet med en saerlig maelkeerstatning (infantil) til undervaegtige boern. Den sidste maaned er jeg stoppet med at pumpe maelk og han faar ren ME.
Saa, i alt hvad jeg her har skrevet. Hvad vil du anbefale? Skal vi blive ved med at kaempe med maelken eller fokusere paa rigtig mad? Er der andre specialister du kan anbefale? Og det grundlaeggende spoergsmaal: Er det en mulighed at han bare er lille, der ikke er noget galt og vi bare skal fokusere paa at han er en glad og kaerlig dreng som nok skal tage paa senere.....?
Hilsen