Brev:
7 mdr. - stoppe amning om natten
2. april 2005
Alder:
7 mdr.
7 mdr. - stoppe amning om natten
Min datter er næsten 7 mdr. (fra 6. september). Jeg er i gang med at vænne hende af med at blive ammet om natten.
I løbet af den sidste uge har jeg skåret et måltid væk om natten (lå typisk ved 4 tiden), og rykket det andet natmåltid frem så hun nu får det mellem midnat og halv-1 (før typisk mellem halv-2 og 2). Før lå hun også ofte og sov op ad brystet sidst på natten (og småspiste ind imellem) – det har jeg også skåret væk.
Hun spiser nu omtrentligt således:
(Vågner kl. 06.00)
07.00: Grød (spiser aldrig en hel portion)
10.00: Bryst
13.00: Grøntsagsmos og bryst (er lige begyndt at introducere dette tredje ikkemælke-måltid)
15.00: Bryst
18.00: Grøntsagsmos m. kød eller fisk + frugtmos til dessert (spiser godt om aftenen)
19.00: Bryst
(I seng mellem 19.00 og 19.30)
22.00 Bryst
00.00 – 00.30 Bryst (for at fylde hende op til natten får hun også på dette tidspunkt selvom hun ikke vågner af sig selv)
De første par nætter gik det helt udmærket, men de sidste fem nætter har hun sovet temmelig uroligt, og været vågen og grædt hyppigt i løbet af natten. Det starter typisk mellem 2 og 3, og fortsætter så til hun vågner helt kl. 06.00. Siden afvænningen startede har det været hendes far som har haft nattevagten, fra hun har fået bryst sidste gang. Når hun bliver urolig kommer hun over i vores seng, og putter ved ham – det hjælper en stund, men så starter uroen igen. Han tilbyder hende lidt vand eller kamille hvis det bliver helt slemt. For at hun ikke skal blive fristet af lugten af mælk, ligger hun ikke ved siden af mig i sengen.
Hendes urolige søvn har gjort mig usikker på om hun er sulten? Jeg vil så nødig at hun skal ligge og være sulten. På den anden side virker hun ikke specielt sulten når hun vågner kl. 06.00, og hun spiser ikke en hel portion grød (risgrød – 1 portion regner jeg lavet på 1 dl vand) når hun bliver tilbudt kl. 07.00. Jeg kunne forstå hvis det var de første nætter der var urolige og at det så trappede af, men de første gik det som sagt udmærket. Har overvejet at amme hende ved 05.00 tiden, men kan alligevel ikke helt se pointen med dette da hun jo ikke virker sulten om morgenen. Er bare så fristende at gøre for at få lidt ro på det tidspunkt. Har også tænkt på om hun gerne vil over at ligge ved mig, men synes det er synd at hun skal ligge lige op ad brystet.
Har du nogle bud på hvad der går galt? Og hvad kan slutmålet være – altså hvornår kan jeg placere dagens sidste amning, og så regne med at det ikke er på grund af sult hun vågner i løbet af natten?
Venlig hilsen
Mette