Svar: Skemad med krydderier
9. maj 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Lige nu, hvor din dreng er 5 måneder og stadig igang med at skulle finde ud af at spise grød og mos, så er der ikke behov for at tilsætte krydderier. Fra udelukkende at have fået mælk, så er der masser af nye oplevelser i at få grød og mos, det gælder både smagsvariation, at skulle vænne sig til konsistensen, det at spise af en ske, forskellige temperaturer på mad osv. Det er rigeligt for ham at forholde sig til.
Og stille og roligt kan du så begynde at variere hans indtag af grød og grønt mere og mere. Når han er 6 måneder, må han f.eks. gerne begynde at få lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød. Ligesom du her meget gerne give ham alle former for grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Du kan med fordel bruge de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til ham af dem.
Fra 6 måneders alderen kan han også få selleri, spinat, rødbede og fennikel. Det er dog sådan, at de indeholder nitrat og derfor anbefales det, at disse grøntsager kun udgør 1/10 af portionen og ellers gives med 14 dages mellemrum.
Fra 6 måneders alderen begyndes også med kød og fisk i grøntsagsmosen. Det skal koges eller laves i ovnen - og det vil også være med til at give mosen en helt ny smag. Derfor er der ikke behov for, at du her tilsætter yderligere krydderier til maden.
Men i takt med, at jeres dreng spiser mere og mere jeres mad, så vil han naturligt også nyde at få mad, som smager af lidt mere - og du må gerne bruge løg, hvidløg og forskellige tørrede krydderier som timian, oregano, mild karry eller lignende, ligesom du også kan bruge soltørrede tomater, citron eller lignende i en fars, fiskefars...
Det anbefales ikke at småbørn får f.eks. persille, purløg, krydderurter, samt bladgrøntsager som salat og spinat, på varm mad. Der kan være jordbakterier på, også selvom de er grundigt vasket. Bakterierne kan vokse, når maden står, og hvis den genopvarmes, og det kan medvirke til dannelse af nitrit. Derfor bør persille og andet bladgrønt som udgangspunkt ikke bruges som drys på mad til små børn.
Hvis du laver f.eks. en fars, hvor der skal tilsættes friske bladgrøntsager eller laver lidt fisk i ovnen, der krydres med frisk bladgrønt - og I gerne vil spise det samme alle sammen, så skal du sikre dig, at det koges godt igennem, er ordentligt gennemstegt eller gennembagt i ovn.
Og så er der nogle regler omkring f.eks. kanel. Nogle forældre vil gerne bruge kanel som drys på grød, men det skal man også passe på med. Kanel indeholder kumarin - det er især højt i ægte kanel, også kalde Ceylon-kanel og i for store mængder kan det give leverskader. Små børn under 2 år skal ikke have ret meget kanel for at få for meget kumarin. Derfor bør man ikke bruge kaneldrys på grøden dagligt.
Salt bør du også undgå. Det betyder, at du ikke bør komme salt i din drengs mad og hvis I forældre bruger meget salt, så vil det være en god idé, at I vænner jer til at bruge bordsalt. Så kan I spise samme mad, men de voksne kan salte efter behov. Du bør også undgå saltholdige kød- og fiskeprodukter og kun tilsætte lidt salt, når du kogger kartofler, ris, pasta og lignende.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske