Svar: Færdiglavet babymos
9. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Kære lykkelige mor
Tak for dit brev :)
Der bør tilsættes fedtstof og modermælkserstatning til hjemmelavet grød og mos - men normalt ikke til de færdiglavede produkter - og ikke til frugt- og bærmos. Hvis der skal tilsættes modermælkserstatning, så vil det fremgå af produktet.
Den økologisk purerede grønt- og frugtmos I har købt, vil man normalt anbefale bliver brugt som topping på en grød eller som mellemmåltid/dessert. Det hører ikke til hovedmåltiderne, som normalt vil være grød af forskellige typer gryn og mel, og grøntsagsmos af mange forskellige typer grøntsager tilsat kød eller fisk.
Der sker nok ikke ernæringsmæssigt det store ved at tilsætte lidt modermælkserstatning til frugtpuréen, så du på den måde energiberiger lidt ekstra -lidt ligesom en gammeldags frugtgrød med mælk, men det vil naturligt kunne ændre på konsistensen og gøre det for "tyndt" - og igen, det gør det ikke ud for et egentligt måltid.
En plan for dagen til et barn på 6 måneder, vil kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre.
Morgen 7.30: Havregrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos som mellemåltid, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - det afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er. ...
...
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og powernapper måske - eller den begyndes at kunne blive sprunget over.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19-30-20 - det afhænger lidt af, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er - og om hun sover 3 lure eller begynder at kunne nøjes med to lure...
Sen aften 23-24: Flaske - det der også kaldes drømmemåltid og begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så får mælk igen.
Som du kan se, så indgår der mange forskellige måltider hele dagen igennem, og det er netop vigtigt at tilbydes lidt fra alle fødevaregrupper, så jeres datter får så stor variation som muligt. Det er også rigtig fint at variere mellem færdiglavet og hjemmelavet babymad. De færdigretter I kan købe på glas, kan fint indgå som del af en varieret kost. Babymad på glas er lavet uden konserveringsmidler - det konserveres via varmebehandling og der er en ret streng lovgivning på færdiglavet babymad.
Jeg forstår dog godt, at I gerne vil vente med kød og fisk til I er hjemme fra ferie, det kan I også sagtens gøre. Men det vil være rigtig godt med grød og grøntsagsmos og bruge frugt som topping eller mellemmåltid/dessert :) På den måde sikres hendes behov bedst.
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske