Svar: Sover sent og for lidt
9. maj 2017
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2.5 år er 12.5 time i døgnet og altså 2.5 time mere end jeres dreng sover - derfor har du naturligvis ret i, at det kunne være dejligt, hvis han sov lidt mere...
Men, man er også nødt til at se på, hvordan han trives og udvikler sig - og ikke kun se på timer og på, hvad klokken viser.. Og I beskriver en dreng, som lyder til at trives rigtig godt. Du fortæller, at han ikke virker træt eller uoplagt i løbet af dagen eller om aftenen, han har ingen tendens til at powernappe, han virker glad, leger og er i højt humør sidst på dagen og jeg får et indtryk af en dreng som trives rigtig godt. Og nogle børn sover bare mindre end andre børn, og så længe de trives, så er det faktisk okay.
Jeg synes dog sagtens at I kan prøve at se om det er muligt at flytte hans puttetidspunkt lidt frem, så han måske ikke først sover kl 21.30, men gradvist vænnes til at sove kl 20.30 i stedet... Samtidig må I meget gerne holde fast i dagsrytmen, så han kommer op til fast tid hver morgen - fordi nattesøvnen ikke skal forlænges om morgenen, men om aftenen. Hvorvidt I kan få ham til at sove indenfor ca 15 minutter må tiden vise...
Og så skal I holde øje med hans middagslur. Det er bedst for ham, hvis han stadig kan få det afbræk midt på dagen, og hvis hans søvnbehov reelt ikke er mere end ca.10 timer i døgnet, så er det bedre, at han sover 8.5 time om natten og 1.5 time til middag, end at han sover 10 timers nattesøvn og begynder at springe middagsluren over. Så længe han ikke er ældre, end han er, vil det være godt at prioritere det afbræk midt på dagen, som middagsluren giver ham.
Han er sandsynligvis det man kalder for en lille ugle, og trives derfor bedst med en sen søvnfase, aftenerne er hans bedste tidspunkt på døgnet. Men samtidig er hans søvnbehov så også mindre end gennemsnittet og det gør så, at han lige nu sover sent, står tidligt op, men får en ekstra lur i løbet af dagen - og som sagt så trives han sådan og det lyder okay. I takt med, at han bliver ældre, så vil han naturligt kunne begynde at springe middagsluren om dagen over og vil så forlænge sin nattesøvn. Han vil dog sandsynligvis stadig gå sent i seng, men vil så nok begynde at kunne sove en lille smule længere om morgenen, så hvis han har brug for 10 timers søvn, så vil de måske ligge fra kl 21 til 07 - og det vil være passende for ham :)
Måske har en af I forældre også et mindre søvnbehov end andre? Måske er det en tendens bedsteforældrene kender til? Nogle mennesker er det man kan kalde "short sleepers", hvilket betyder, at de ikke behøver søvn i samme mængde som andre. Hvor mange voksne f.eks. trives fint med 7-8 timers søvn i døgnet, så vil disse mennesker trives fint, hvis bare de får f.eks. 5 timers søvn - og andre vil så have behov for betydeligt mere, for at føle sig veludhvilet... Og så har det naturligvis også noget at sige, hvordan kvaliteten af søvnen er - altså om man sover rigtig godt i de timer, man sover. Og det lyder det faktisk også som om, at jeres dreng gør - så han får en god kvalitet ud af sin søvn, og det er det vigtigste :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre - og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske