Svar: Dårlig samvittighed, er jeg god nok?
30. august 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Fisk
For det første vil jeg sige at du ikke er den eneste i verden, der synes at det er svært at blive mor og for det andet synes jeg at det er utrolig flot at du indrømmer, at det er svært.
Jeg tror at mange forældre bliver overraskede over hvad det egentlig vil sige at få et barn. Det er nyt at vi ikke bare selv påvirker vores børn og kan lære dem et og andet, men at barnet også lærer os noget. Barnet lærer os noget om livet, ting får pludselig en anden mening og barnet lærer os også noget om os selv og vi oplever sider af os selv som vi ikke troede at vi havde.
Både børn og voksne har brug for at føle sig elsket. At føle sig betydningsfulde. Det føler vi hvis vi bliver medinddraget og lyttet til.
Børn ligner jo ofte deres forældre og hvis forældrene har temperament har børnene det ofte også. I situationer hvor man som voksen er ved at blive drevet til vanvid (og sådanne situationer kan godt opstå) så tror jeg, at det bedste man kan gøre er at være fysisk adskilt fra hinanden. Man må aldrig slå sit barn det er både ydmygende og krænkende og i øvrigt forbudt.
Det er vigtigt at man som forældre taler åbent med hinanden om, hvordan man har det og hvilke situationer, der er svære at takle. I din situation, hvor det bare bliver for meget med al den pjevsen, ville det være en god idé om du overlod ham til far og gik en tur. Bare at være væk et kvarterstid kan give fornyet energi og nye kræfter.
Det du beskriver omkring din dagligdag lyder godt. Du ved hvor vigtigt det er at stimulere din dreng, at være sammen med ham og at lære ham at kende og du ønsker at styrke ham på bedste vis, altsammen fordi du respekterer ham som det lille menneske han er. Så godt som du gør det tror jeg ikke at han tager skade af at du vrisser lidt en gang imellem.
Men du beskriver ikke hvordan du ellers har det. Tænker du at han ville have det bedre uden dig? Eller om andre kvinder er bedre mødre end du er? Har du en følelse af ikke at være dig selv? Har du letter til tårer? Er du bange for at skade din dreng?
Hvis du har det sådan kan det være nogle af de tegn der er på at man har en fødselsdepression. Hvis du tror dette er en mulighed, så synes jeg at du skal klikke ind på GAIA-instituttets hjemmeside, som du kan finde i min linksamling. Her kan du finde forskellig mulighed for hjælp.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske