Brev:
Vægt pige 14 mdr
7. april 2005
Alder:
14 mdr.
Vægt pige 14 mdr
Hej Helen.
Tak for en god brevkasse.
Mit spørgsmål er vedr. min datter på 14 mdr., og jeg er lidt bekymret for om hun vejer nok. Hun er efterhånden kommet op på at veje 9,5 kg og måler ca. 75 cm. (ved fødslen 3300 g og 50 cm)
Det skal lige nævnes, at da hun var 10 mdr. fandt vi ud af at hun havde problemer med at tåle mælk., da hun havde nærmest konstant tynd mave, ekstrem tør hud med eksem i albuebøjninger og knæhaser, opkastninger og manglende appetit. Dette havde stået på i ca. 2 mdr. og efter samråd med læge blev hun sat på mælkefri diæt, hvorefter alle symptomer forsvandt.
Hun begyndte at spise og tage på igen, for efter de 2 mdr. havde hun stort set ikke taget på, og vejede omkring 8 kg. I løbet af 1 mdr. tog hun ca. 1 kg på - men så startede hun i dagpleje. Dette var efterfulgt af ca. 2 mdr.s sygdom, med forkølelse og mellemørebetændelser (hun har ikke før haft problemer med ørerne). Dette medførte endnu engang manglende appetit, og hendes vægt gik op og ned. Lige så snart hun var blevet frisk og begyndte at tage på blev hun syg igen, og så startede det hele forfra.
Nu er vi heldigvis kommet over dette, og hun er blevet frisk igen (har ikke været syg en hele måned), og vægten er også begyndt at stige lige så stille.
Jeg synes hun har en god appetit, og hun får følgende at spise:
Morgen: øllebrød - lavet af 2 hele skiver rugbrød, med ekstra fedtstof
Middag: 2-3 skiver rugbrød (levebrød)
Eftermiddag: 1 bolle eller 1 banan + frugt
Aften: 2-3 kartofler med kød og grønsager
Aftenhygge: Frugt
At drikke får hun ca. 400 ml profylac og ellers vand og juice.
Hun får selvfølgelig ikke så meget fedtstof fra mælk, men jeg sørger for at hun ellers får fedt fra planteolier i hendes mad.
Det skal også lige nævnes, at hun er meget aktiv, kravler (siden 9 mdr.) og er ved at gøre tegn til at gå selv. Derudover er hun også begyndt at snakke (kan sige ca. 7-8 ord), er begyndt at spise med ske og gaffel og drikke af koppen selv, så jeg går ud fra, at hun udvikler sig som hun skal.
Mht. til at sove, sover hun til middag ca. 2-3 timer og om natten fra ca. 20.30-21-00 til 7.30-8.00.
Egentlig vil jeg jo gerne nyde, at jeg endelig har fået en glad og frisk pige efter alt det hun har været igennem, men det er efterhånden ved at være lidt træls at høre folks kommentarer om, at hun ikke har noget sul på kroppen, og "hun vejer jo ingenting", for hun spiser jo godt nok, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Hvad mener du om hendes vægt? Får hun nok at spise? Udvikler hun sig som hun skal? Eller er jeg bare lidt for pylret og nærtagende?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
"den bekymrede mor"