Brev:
Ammestop og erstatning
2. april 2005
Alder:
6 mdr.
Ammestop og erstatning
Hej Helen
Hvordan stopper man bedst med at amme?
Jeg er startet i dag, hvor min datter på næsten 6 mdr. kun har fået modermælkserstatning samt skemad.
Jeg har valgt HIPP 2 - økologisk modermælkserstatning - kender du den? Og er den ok som modermælkserstatning? Eller skal jeg vælge allomin? Jeg prøver så vidt muligt at give min datter øko. mad...
Mine bryster var selvfølgelig MEGET spændte og ømme. Eller dvs. mit ene bryst var, for på mit ene bryst er der faktisk ikke mere mælk, idet min datter naturligt valgte dette bryst fra - og til sidst orkede jeg ikke at lægge hende til dér, når det nu bare var en kamp. Anyway - for at mit ene bryst ikke skulle være alt for ømt, malkede jeg 2 x 100 ml ud i løbet af dagen. Er det måden at stoppe på, altså sådan gradvis at "bruge" mindre og mindre" og så forsvinder det til sidst. Eller skal jeg bare sige "cut"?!?
Min datter er ved at få tænder, og i den forbindelse har hun mistet sin appetit.
Hun er ellers glad, griner over hele hovedet og trives fint (er en stor pige på 8,4 kg!)
Men i dag var den hel gal med appetiten. Fordi jeg kun gav hende modermælkserstatning samt skemad, kunne jeg virkelig se, hvor lidt hun spiste. 1/2 dl gulerodsmos, 1/2 dl risgrød, 160 ml vælling samt 200 ml modermælkserstatning. Så lidt har hun ALDRIG spist før. Hun har drukket meget vand. Er det normalt? Skal jeg til læge med hende, hvis det fortsætter i 3-4 dage?!?
Nå, men alt i alt vil jeg gerne vide, hvordan jeg skal "forberede ammestoppet på". Jeg har gennem den sidste måned både givet min datter flaske og bryst. Så man kan sige, at hun "ikke savner brystet" når hun ikke får det. Flaske er også fint med hende. Så jeg tror ikke, der opstår problemer dér. Men hvad angår mit bryst, tænker jeg lidt på, hvordan jeg får det til at "stoppe med at producere så meget mælk, at jeg hver formiddag har en G-skål ;-) og en B-skål på det andet ;-)
Mange hilsner
Lise