Svar: Ammestop og erstatning
2. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Med hensyn til Hipp 2 så er dette ligeså godt som alle andre erstatninger. Der findes ingen dårlige erstatninger i Danmark og der er meget store krav til modermælkserstatning her.
Hvis din datter er under 6 mdr, så skal du dog lige sikre dig at Hipp 2 er et fuldgyldigt præparat. Det er jeg nemlig ikke helt sikker på og hvis det ikke er fuldgyldigt (betyder at hun kan leve af det alene) så vil jeg anbefale at du giver hipp 1 i stedet for.
Produkterne med mærke 2 er det der betegnes tilskudsblandinger, altså produkter som gives som tilskud til anden mad og da du skriver at du holder op med at amme, så skal erstatningen jo ikke gives som tilskud til modermælk, men i stedet for modermælk - derfor type 1 med mindre type to har betegnelsen 'fuldgyldig'. Type 2 kan du dog fortsat give i kop, bruge i madlavning osv.
Mængdemæssigt lyder det ikke som om din datter helt har fået dækket sit behov i dag, men hun skal jo også lige vænne sig til ikke at blive ammet. Med den alder hun har er det dog vigtigt at mælk fortsat udgør størstedelen af hendes behov og hun skal derfor have tilbudt mange flasker i løbet af dagen. En plan for dagen med flaske og to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: flaske
Formiddag: flaske
Frokost: grød + evt. flaske
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: evt. flaske
Aften: grøntsagsmos + evt. flaske
Sen aften: flaske
Hvis din datter ikke tager føde og mælk nok til sig, så tisser hun heller ikke og vil blive sløv og påvirket deraf. Du må derfor se hvad der sker og bliver hun skidt skal du naturligvis kontakte lægen. Du kan jo også ringe til din egen sundhedsplejerske.
Med hensyn til ammestop, så er det helt korrekt at du malker ud, når brystet bliver meget spændt. Det er vigtigt ikke at malke for meget, så du stimulerer til ekstra mælk, men det er nødvendigt at malke ud, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse.
Du kan læse mere om ammestop og brystbetændelse i tidligere breve og svar.
Fortsat held og lykke.
Nat: evt. flaske
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske