Svar: Sove & Madplan 6 måneder gammel
15. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Der sker nogle ændringer netop nu, så det er en overgangsperiode I er inde i. Det betyder, at der kan ske lidt ændringer i forhold til både søvn og mad.
I forhold til søvn, så vil de fleste børn på 5.5 måned, stadig have brug for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen, som ofte er en kort powernap. Men i 6 måneders alderen begynder mange børn at kunne nøjes med to lidt længere lure i løbet af dagen og de springer således powernappen over. Hvornår jeres dreng præcist vil være parat til at gå fra tre til to lure, må du se hen af vejen.
Derudover så vil de fleste børn i 5 måneders alderen trives med 2 skemåltider dagligt og i 6 måneders alderen øges til 3 måltider, samtidig med at der i 6 måneders alderen også introduceres mellemmåltider, der gives mad i hånden, som han selv kan sidde med, der gives grovere grødtyper, der begyndes med kød og fisk i grøntsagsmosen osv. Så også på madfronten sker der altså nogle ting....
En dagsplan til et barn på 6 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og der begyndes hen af vejen med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.
Tilbydes ofte også stadig flaske om eftermiddagen og måske powernapper han er eller den begynder at kunne blive sprunget over.
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og der begyndes også her med kød og fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, som han selv sidder og gumler på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20 - tidspunktet kan variere lidt efter om han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og begynder så at kunne sove 5-6 timer om natten uden mælk...
I 6 måneders alderen vil det være godt at introducere de grovere grødtyper som f.eks. havregrød og øllebrød. Det vil også være fint med de ristede rugbrødsskorper, agurk og ligende i hånden at gumle på og øve sig mundmotorisk på.
Han lige nu få mos af kartofler, gulerod, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager og når han bliver 6 måneder kan han få grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det fra 6 måneders alderen, men ikke i større mængder (1/10 af retten og ellers serveret med 14 dages mellemrum). Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.
Når han bliver 6 måneder, skal du som sagt begynde at tilsætte kød eller fisk i mosen, det skal koges eller laves i ovnen. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må han også meget gerne få. Du må gerne bruge. Udgangspunktet meget gerne de grøntsager og det kød og fisk I selv spiser.
Som mellemmåltid er det bedst at give ham frugt og bær. Frugtmos kan du lave af æbler, pære, papaja, mango, svesker, blommer, abrikos og lignende - det er en fordel at give ham frugtmos af frugter som koges, så længe han er under 6 måneder, men fra 6 måneders alderen kan han godt begynde at få mere frisk frugt. Du kan også give ham bær og lave bærmos til ham - flere og flere bær kan købes nu, og det vil han sikkert også kunne lide :)
Det er ikke nogen god idé at give ham kiks :) Du må dog gerne variere mellem forskellige færdigkøbte babyprodukter, det gælder både færdiglavet grød og babymos på glas, frugtmos på glas, smotthies osv. Jo mere variation, jo bedre og det er fint at du variere mellem hjemmelavet og færdiglavet, så han netop får variation - og så det i hverdagen også fungerer for jer :)
Rugbrødshapsere vil han ofte være parat til i 8 måneders alderen, så det er ikke endnu. Men ristede rugbrødsbjælker og øllebrød vil være med til at vænne ham til rugbrødssmagen og det at han får kød og fisk i sin mos vil også vænne ham til gradvist mere og mere bid - og på den måde bliver han klar til at spise rugbrødshapsere hen af vejen:)
Han vil sandsynligvis have brug for 6 flasker i døgnet nu og når han er 6 måneder. Hans døgnbehov er 110 ml pr kg han vejer. Når han bliver 7 måneder, vil du sandsynligvis kunne trappe ned, så han får 4 flasker - de vil ofte ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil altså være flaskerne formiddag og eftermiddag, der forsvinder først :) Og i stedet vil han så have brug for lidt større mellemmåltider der.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter, og guides igennem måned for måned. Der er også et fødevareregister, så du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske