Brev:
Overgangskost i hårdknude og tredagsfeber
4. april 2005
Alder:
9 mdr.
Overgangskost i hårdknude og tredagsfeber
Hej Helen
Så har vi brug for et par gode råd igen.
Vores søn er født syv uger for tidligt - i dag er han knap 9 mdr. gammel - regnet fra fødselsdato - svarende til ca. 7½ mdr. gammel - måler ca. 71 cm og vejer 7,8 kg.
Vi begyndte på skemad medio januar, da han var seks måneder - og det er fungeret ganske fint. Han har spist diverse grødtyper, frugtmos og grøntsagsmos samt drukket af kop siden. Men hver gang vi forsøger med hjemmelavet grøntsagsmos går den gal. Han vil simpelthen ikke spise det. Pt ser hans madprogram sådan ud:
0600 Amning
0800 Hjemmelavet havregrød (lavet på mælk) med enten lidt frugtmos eller yougurt samt mælk af kop
0930 Tilbydes noget mælk eller vand at drikke men afviser oftest
1200 Grøntsagsmos (pulverbaseret), lidt frugtmos enten som bestikkelse eller dessert samt mælk af kop
1530 Lidt frugtmos eller yougurt, mariekiks og mælk af kop
1800 Grøntsagsmos (pulverbaseret), lidt frugtmos enten som bestikkelse eller dessert samt mælk af kop
1830 Smager lidt på vores mad (pastaskrue, kødbid el.lign)
1930 Tilbydes amning men afviser ofte
Desværre er det ved at være gået i hårdknude - også med det industrielle pulverbaserede. Ofte ender madsituationen i sammenknebne læber, afvisning af både mad og drikke og gråd. Det er dybt frustrerende - for vi fokuserer virkelig på at skabe en god stemning og imødekomme ham med lidt frugtmos ovenpå mos/grød - i håb om at lokke ham.
Vi har forsøgt med små rugbrødsryttere (på størrelse med en lillefinger negl) - men han får det galt i halsen hver gang - og bliver bundulykkelig. Det samme sker ofte med stykker af æble, banan og kiks.
De dage, hvor han afviser amning for han måske kun reelt 100 ml. væske via kop - selvom vi tilbyder ham ofte.
Vi har brugt for noget input til at gribe det anderledes an. Skal vi bare "acceptere", at der bliver en periode, hvor hans mad/væskeindtag er "meget lav" - og så lade ham vænne sig til at tygge. Lige nu afviser han jo begge dele......
Fra tirsdag - fredag havde han såkaldt tre-dags-feber med over 40 i feber, som sluttede af med udslet ala røde hunde. Iflg. telefonisk konsultation ville han formentlig ikke være tiltrukket af mad og drikke. Nu er han feberfri - men afviser stadig mad og drikke. Han har våde (ikke tunge) bleer - men vi er selvfølgelig bekymrede for, om han nu får næring nok.
De beskrevne madproblemerne eksisterede før han blev syg.
Vi glæder os til inspiration fra dig :o)
Hilsen Vibeke