Svar: Overgangskost i hårdknude og tredagsfeber
4. april 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Vibeke
Der er jo ingen tvivl om at netop sygedom også er med til at gøre situationen hos jer lidt værre, men derfor er det naturligvis rigtigt at man godt kan arbejde lidt med mad og væskeindtag.
Først vil jeg lige sige at det jo er forskelligt hvor hurtigt børn kommer igang med at kunne tygge mad og spise små stykker og da jeres dreng er født før tid, kan det jo godt være naturligt for ham at skulle have lidt ekstra tid til tilvænning af denne form for mad. Jeg synes dog bestemt at I skal forsøge.
Jeg tænker at det bedste I kan gøre er generelt at lave en blanding af forskellig mad i løbet af dagen. Jeg foreslår derfor at I sammen med grøntsagsmosen kl. 12 forsøger at tilbyde lidt brød. Det kan være 3 små hapsere eller en skorpe han kan sidde med i hånden. Det kan også være et stykke agurk, pebberfrugt eller lignende, men noget som han selv skal spise samtidig med at han tilbydes skemaden.
Derudover så foreslår jeg at I bruger pulver mosen som basismos, men tilsætter noget af jeres mad til denne mos. I kan også tilsætte noget glasmad til pulvermosen. Altså at I bibeholder den pulvermos som han godt kan lide, men langsomt ændrer lidt på indholdet. I skal ændre ved f.eks. at komme lidt af jeres egen kogte kød eller fisk i mosen, eller måske lidt ris. Altså blande og i begyndelsen skal den tilsatte mad ikke udgøre for meget, men kun være ganske lidt, og efterhånden kommer du så mere og mere af jeres mad eller glasmad i, så han stille og roligt overgår til dette.
Du fortsætter på samme måde om aftenen med at tilbyde ham pastaskruer og lignende ved bordet, så han fortsat tilbydes noget han selv kan sidde og spise og øve sig i at tygge. Samtidig tilbydes så skemaden.
Når det er sagt, så prøv at tage det roligt. Naturligvis skal han have noget at spise, men prøv ikke at fokusere for meget på det. Forstået på den måde at I ikke skal komme ind i en negativ rytme, men stadig kan hygge jer om måltidet. Det er netop meget vigtigt at bibeholde den gode stemning omkring maden.
Sørg for at spise sammen, således at måltidet er en fælles ting og lad ham smage fra jeres tallerken, hvis det er mere interessant end hvad der er på hans egen. Igen lad ham spise lidt selv og supplere med skemaden ved siden af.
Med hensyn til drikke, så kan det være en god idé at prøve med en vandflaske (du ved en af de der med kilde vand). Mange børn synes det er vældig spændende at drikke af en sådan (de fåes også med tud) og det er da et forsøg værd. En lille smal kop, evt. en legetøjskop kan også af og til bruges.
Vær opmærksom på ikke at give ham for meget mælk. Med den alder han har nu skal han ikke have for meget, da det kan mætte ham og tage pladsen op for anden mad. Når du ammer får han jo en del hos dig, men hvis han er ved at sige amningen fra (er fint i forhold til hans alder), så skal han naturligvis have mælk af kop eller flaske. Men du skal huske at f.eks. en portion yoghurt også tæller med.
Vand er godt og lidt mælk kan bruges. Du kan også give lidt juice, men pas på med saft og andre søde sager (ikke for mange mariekiks). Sukker hæver blodsukkeret og giver falsk mæthedsfølelse.
Håber dette hjælper jer lidt videre. Han lyder jo trods sygdom og selektive madvaner til at være en fin dreng:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske