Svar: Madvaner, madtyper til 8 mdr. dreng
6. april 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Susanne K
Med hensyn til din dreng på snart 8 mdr, så er det vigtigt at du ikke går fra den meget fine grød og direkte til den faste mad i små stykker. For at skabe en fin overgang kan du forsøge at mose grøntsagerne med en gaffel samt servere havregrød og øllebrød. Havregrøden fordi den er grovere i konsistensen, øllebrøden fordi den har en speciel smag og er fin i overgangen til rugbrød.
Derudover er det rigtig fint at du tilbyder ham brødskorper og lignende, som han selv sidder med i hånden og langsomt kan du også begynde at give ham f.eks. pastaskruer. Der er i alderen 8-9 mdr at du rigtig begynder at kunne introducere mad der skal tygges og han kan sagtens tygge uden tænder. Tandlægerne siger faktisk at det er en fordel når børn får tænder sent, da tænderne holder længere og bliver stærkere, så du er ikke så ringe endda:o)
Med hensyn til maden til ham, så er det bare at lade ham klø på og hvis du kan se at han viser særlig interesse for noget af det I spiser, så lad ham endelig smage.
Forhåbentlig kan det også hjælpe lidt på storebrors lyst til mad, når han ser lillebror spise det. Umiddelbart lyder han ikke så ringe spisende din store dreng og man kan sige at det selektive passer til hans alder. Jeg tror dog at det er meget vigtigt at I ikke lader jer gå på af det, men forsøger at overhøre det hele i en periode.
At nægte at indtage mad er jo en måde at få opmærksomhed på og det kan jo være en reaktion på at være blevet storebror?! Jeg tror derfor det bedste I kan gøre er at servere den mad I spiser og lad ham spise det af maden som han vil, ikke presse ham og heller ikke give det for meget opmærksomhed.
Derudover vil det være en god idé at give ham grøntsager til frokost. Her tænker jeg på de let tilgængelige ting som ærter, majs, pebberfrugt, gulerod, agurk, tomat osv. Det samme vil det være en god idé at gøre imens du laver aftensmad, eller sidst på eftermiddagen. Det er et tidspunkt hvor børnene ofte er sultne. Stil et lille fad på bordet med lidt grønt at vælge imellem. Fordelen ved at han spiser lidt grønt i løbet af dagen er, at du så ikke behøver at kæmpe omkring grøntsagerne om aftenen, men her kan lade ham spise kød og pasta.
Kartofler kan jo laves på et utal af måder. Prøv derfor at lave kartofler i både, skær dem ud som pomfritter, men undgå at friturestege dem og se om ikke det kan skabe lidt interesse med hjemmelavede pomfritter:o)
Fortsat held og lykke med dem begge
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske