Svar: Sove igennem? - 8 mdr.
6. april 2005
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Min erfaring siger mig at netop i den alder hvor børn begynder at kravle rundt og rejse sig op ved ting, sker der netop ofte det du beskriver - at de også rejser sig op i sengen om natten, ofte i søvne og ofte bliver de frustrerede over det. Det tager lidt tid og ofte hænger tiden sammen med at de skal lære at komme ned at ligge igen selv.
Du kan derfor prøve i løbet af dagen at lære ham at komme ned på numsen igen, når han rejser sig op, således at han stille og roligt lærer sig selv det.
Sover han på eget værelse? Ellers ville det måske også kunne ændre lidt på det hele, hvis I havde mulighed for at flytte ham.
Med hensyn til mad, så lyder det umiddelbart i orden. Det kan dog godt være at du kan tilføje et ekstra måltid, for at se om de ville gøre en ændring. Jeg forestiller mig at du f.eks. kan forsøge at indføre en bolle sen eftermiddag, således at han får grød med grøntsagsmos når han vågner fra sin lur, men så også tilbydes en ½ bolle med smør eller lignende sen eftermiddag, altså før I spiser til aften. Han skal fortsat have sin mælk derudover.
Jeg kan godt forstå at du trænger til sammenhængende søvn og det gør din søn også. Jeg tror dog bare at du lige i øjeblikket kan få lidt svært ved at ændre på tingene på grund af at din søn jo i kraft af sin udvikling vil rejse sig gentagne gange og skal have hjælp til at komme ned. Tingene skulle dog meget gerne bedre sig i løbet af den næste måneds tid, så der er håb forude:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske