Svar: Leger selv
6. april 2005
Alder:
16 mdr.
Kære Gitte og Nichlas
I er ikke dårlige forældre - tværtimod, så er det en rigtig fin observation I har lavet omkring Nichlas:o)
Det er helt normalt at børn på hans alder leger for sig selv. Først efter 2 års alderen begynder børn at kunne lege 'rollelege' og mere 'sociale lege', ellers er det netop kendetegnet at de leger ved siden af hinanden, som du beskriver. Han leger med noget legetøj imens du så leger med noget andet.
At han leger for sig selv kan derfor være helt okay i forhold til hans alder, men det betyder ikke at I så ikke skal lege med ham. Det er stadig vigtigt at I prøver at lave ting sammen. Det kan f.eks. være at hjælpe ham med en puttekasse, at læse i en bog, at lege gemmeleg, slå på tromme, lege med biler, tog osv. Også udeleg, hvor I kan gynge sammen eller bygge 'kager' i sandkassen og grave med en skovl. Han skal således ikke lege flere timer for sig selv, men har stadig glæde af at se og lære af jer. Men det er samtidig naturligt at han ikke leger 'socialleg'.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske