Svar: Hvorfor vågner baby på 8mdr. hver nat og vil bøvse?
9. april 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Susanne K
Jror du har ret i at der er en sammenhæng imellem din drengs måde at drikke flaske på og hans problem med luft i maven. Det er noget man normalt kan afhjælpe ved at prøve en anden type flaske, flaskesut eller ved at holde pauser og bøvse af undervejs. Man kan også medicinsk give mylicondråber, som kan hjælpe på luftproblemerne f.eks. hos børn med kolik. Men i forhold til din drengs alder, så synes jeg faktisk ikke at nogen af ovenstående ting vil være løsningen hos jer.
Jeg tænker faktisk at det bedste vel ville være at han slet ikke behøvede den flaske om aftenen. Han er jo så gammel nu at han kan spise rigtig godt i løbet af dagen og i løbet af dennæste månedstid vil han jo kunne spise en stor del af familiens mad, hvilket han jo allerede nu er begyndt på. Flaskerne kan derved blive skuet ned og i alderen 9-12 mdr børn hans mælkeindtag nedsættes til 500ml dagligt incl f.eks. en portion yoghurt. Jeg tænker derfor at løsningen er at fjerne aften/natflasken.
I kan jo forsøge om det kan lade sig gøre at få ham til at falde i søvn uden flaske. Hvis han har behov for den varme mælk, så kan I prøve om det vil gøre en ændring at han tilbydes dette på en tudkop eller af en almindelig lille kop.
Håber det lykkes for jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske