Svar: Udvikling 15 1/2 mdr - leg
9. april 2005
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Ja det lyder bestemt som om du har en dreng som er godt igang med at udforske verden omkring sig:o)
Når børn lærer at går, så går de bare for at gå. At gå og løbe rundt uden andet formål end netop at gå/løbe er nødvendigt. Din drengs nysgerrighed og udforskningstrang er meget stor og det kan ofte føles som om at de slet ikke kan sidde stille. Når der er vågne, så er de simpelthen igang hele tiden, alder om sover, vågner og er igang igen i løbet af et splitsekund.
Man støtter barnets udvikling ved at lade det bibeholde sin nysgerrighed og dermed også ved at lade det prøve så meget forskelligt som muligt.
Inde: Spise selv, hjælpe til i dagligdagen f.eks. vasketøj i maskinen, give mor klemmerne, når tøjet skal hænges op og lignende. Danse og synge til musik, spille tromme, spille fløjte, lege med dej - f.eks. lave trylledej, der skal males, eller være med til at lave boller, lege gemmeleg i en stor papkasse, som man også kan krybe igennem, som en tunnel, bygge med klodser, togbane, trækketog. Tumlelege, kropskontakt er stadig vigtig. Legtøj som skilles ad og samles, hammerbrædt, balloner, slaskedukke, tykke faver og stort papir, puslespil med knopper.
Ude: Gå i ujævnt terræn, f.eks. en tur i skoven. At gå på gruset vej, op og ned af en lille bakke giver nye udfordringer for barnet som har lært at gå. Gå på opdagelse, samle sten og blade i en spand, kigge på myrer, snegle osv. En lille vandkande og få lov til at vande blomster, leg med vand er rigtig godt, legekammerater - se andre børn, lærer af andre børn, gynge - enten i en babygynge eller på gynge sammen med en voksen. Spand og skovl. En lille vogn at skubbe, f.eks. en trillebør eller en 'græsslåmaskine' til leg.
Børn er forskellige og nogen er mere forsigtige end andre. Din dreng lyder til at have masser af gåpåmod:o) At blive ked af at tingene tages fra ham er normalt for hans alder, i takt med at han bliver ældre, vil han dog blive mere vedholdende og vil ikke lige acceptere og glemme med det samme.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske