Brev:
Rod med søvnen
9. april 2005
Alder:
10 mdr.
Rod med søvnen
Kære Helen
Nu står jeg igen og har brug for din hjælp...
Min søn er lige blevet 10 mdr. Han har gennem lang tid haft problemer med at sove om natten og derfor besluttede vi for ca. 14 dage siden at forsøge at ligge ham ind på hans eget værelse. Det hjalp meget på de natlige opvågninger, som blev væsentligt reducerede - nogle nætter skal han have sutten ofte andre gange hører vi ham stort set ikke, men altid er det kun for at få en sut og så vende tilbage til søvnen, så det er store fremskridt.
Nu virker det imidlertid som om han er blevet bange. Han er normalt en glad dreng som godt kan lege selv (med mor lige i nærheden;-) man er vel midt i "seperationsfasen"... ) Han bliver ammet i min seng som altid, hvorefter vi går ind på hans værelse som ligger lige overfor vores. Ruller gardinet for sammen, synger mester jacob og putter ham i seng med et kys.
Jeg har en madras på gulvet som jeg så ligger mig på og rækker min hånd igennem tremmerne til ham (og så går jeg når han sover - før tog det ml. 10 og 20 min.) De første dage var det ikke noget problem. Han var glad, når han skulle sove. Rejste sig et par gange for at se jeg var der og tog måske min hånd lidt for så at vende sig om på den anden side og falde i søvn..
Om morgenen kommer han altid ind og sover den sidste tid hos os. ( 1-1½time)
Nu bliver han imidlertid rigtig ked af det så snart jeg gør tegn til at ligge mig. Han vil helst at jeg skal stå bøjet ind over sengen så han kan nusse mit hår (hvad vi tidligere har tyet til når intet har virket, men det er et par måneder siden nu.) Det vil jeg ikke og fortæller kærligt at han skal sove og at mor ligger lige her nede og passer på ham. Han bliver virkelig ked af det og i aftes gik der 45 min før han sov...
Jeg har forsøgt at tage ham op igen for bedre at kunne trøste ham. Nogle gange har det virket så jeg kunne putte ham igen uden gråd, men igår tog det bare til med fornyet styrke, da jeg puttede ham. På et tidspunkt var han lige ved at sove hvorefter han rejste sig op for at finde mig og så ellers begynde at græde igen.
Jeg synes det er utrolig synd for ham at han skal være ked af det inden han skal sove, men jeg kan ikke se hvor problemet ligger og kan derfor ikke løse det (jo måske ved at tage ham ind i vores seng, men han ligger så uroligt derinde at vi ikke får sovet samtidig med at han er begyndt at kravle og jeg er frygtelig bange for at han skal falde ud.)
Om dagen er han også begyndt at være ked at det når jeg putter ham i barnevognen hvilket også er nyt - de sidste par måneder har jeg kunne putte ham uden at køre med ham, men nu er det gået tilbage igen. Jeg går ud til ham hver 3.min. og trøster og så falder han gerne i søvn efter 15-20 min.
Han sover fra ca. 20.30 - 7 kun afbrudt af at skulle have sut og så først på morgenen kommer han ind til os og sover videre.
Om dagen sover han to gange. Det variere lidt hvor meget for det har han også lige ændret på... men ca. 3 - 3½ time ialt.
Det eneste der har været anderledes end normalt er at min mand har haft fri i påsken og derfor har vi været på nogle udflugter om dagen som har pillet lidt ved hans rytme, men er det nok til at vælte det hele? og i så fald hvordan kommer vi tilbage på sporet. Det vigtigste er at han skal være tryg ved at falde i søvn.
Jeg håber du kan komme med lidt gode råd så vi atter kan få ro på.
De kærligste hilsner herfra