Svar: Rod med søvnen
9. april 2005
Alder:
10 mdr.
Kære du
Som du beskriver det, så lyder det umiddelbart ikke som om din dreng græder fordi han ønsker underholdning, men fordi han er utyg og det hænger sandsynligvis sammen med hans alder.
Det er en meget svær balance at finde, balancen imellem på den ene side at skulle være konsekvent og på den anden side at give tryghed, men det lyder umiddelbart som om det er det rigtige du gør. Selvom det nemmeste løsning ville være at tage ham tilbage i soveværelset, så tror jeg I ville gøre jer selv en bjørnetjeneste ved dette. Jeg tror det er vigtigt at I holder fast ved at han godt kan sove roligt i eget værelse, men han skal naturligvis føle sig tryg der.
Du kan dog ændre på det med at ligge på værelset. Tror du ikke at du kunne nøjes med at sidde hos ham, evt. synge en sang, eller læse en historie, så han kan høre din stemme og ved at du er der. Så behøver han ikke rejse sig for at se at du ligger på gulvet, men kan roligt blive liggende. Du skal ikke kigge for megeet på ham eller tale med ham, bare sørge for at han kan høre dig og falde til ro ved din monotone stemme. Hvis han søger underholdning, så må du sige stille og kort at han skal sove nu, lægge sig ned og hvis han ikke gør dette, så må du gå ud af værelset. At du går vil sikkert gøre ham rigtig ked af det, så kan du gå tilbage og forsøge igen.
Min tanke er altså at du ved at være til stede og via din stemme kan give ham ro nok til at falde i søvn. I takt med at han bliver ældre kan I så indgå aftaler om at du læser den ene historie, så putningen ikke tager mere en højst 15 minutter. Jeg tænker dog at lige nu er 15 minutter jo godt givet ud i forhold til at han græder sig i søvn og det hele varer 45 minutter.
Jeg tror at hans søvnproblemer om dagen også hænger sammen med problemerne om aftenen og jeg tror også at det hele hænger sammen med hans alder, altså at det er en periode I lige skal igennem. Derfor er det netop så vigtigt at du ikke begynder at ændre for meget på den gode rytme i ellers var kommet ind i, men forsøger at bibeholde dette. Og så tro på at du 'føler' rigtigt!
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske