Svar: Vælling - 6 mdr.
9. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Din datter må få hvad der svarer til 2 måltider vælling og det vil sige at hvis hun plejer at spise 200 ml af gangen så må hun i princippet få 200ml x 2. Spørgsmålet er bare om hun, eller om hendes lille mave kan kapere dette.
Jeg tror som du er inde på at den ekstra mængde vælling har været med til at give hende hård mave og det er jo synd. Derfor kan det godt være at du skal nøjes med lidt mindre vælling og tilbyde almindelig erstatning i stedet, også om natten.
Jeg vil i øvrigt foreslå dig at du giver erstatning kl ca 20 og så igen kl 23 eller hvornår du selv går i seng. På den måde kan din datter så forhåbentlig sove til næste morgen. Når hun er 6 mdr. behøver hun ikke længere mad midt på natten. Du kan jo prøve med vælling begge gange, men umiddelbart tror jeg det vil være for meget for hende og anbefaler derfor at du giver almindelig erstatning den ene gang i stedet for.
Hvis du f.eks. giver grød/grøntsagsmos til aftensmad, afslutter med en almindelig erstatning og så putter hende. Tilbyder vælling seng aften, så kan I måske få en rigtig god rytme.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske