Svar: Ammestop - 6 mdr.
9. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Da du ikke har ammet eller malket ud i 3-4 dage og da brystet nu er blødt, så synes jeg umiddelbart at du skal se tiden an. Der er ikke idé i at du efter flere dages pause begynder at malke ud igen, da du så vil stimulere til yderligere mælkeproduktion.
Hvis du oplever at de hårde punkter i brystet bliver ved at være der, at brystet bliver ømt, eller du får rødme på brystet, så vil jeg anbefale dig at blive set af lægen.
Der er naturligvis en risiko for at der kan stå noget mælk i brystet, som ikke er kommet ud og som, hvis du er meget uheldig, kan medføre en brystbetændelse. Hvis du får tegn til dette kan du via egen læge få en henvisning til ultralydsscanning af brystet, hvorved man vil kunne se, hvad der sker inde i dit bryst.
Lige nu lyder det dog fredeligt og som om du godt kan se tiden an.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske