Svar: Ammestop - 10 mdr.
12. april 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Det er altid nemmest at stoppe, hvis både mor og barn er enige heri og umiddelbart lyder det ikke som om din datter er helt parat endnu.
Det er umiddelbart fint at amme to gange dagligt og du skal naturligvis være opmærksom på ikke at sætte behovet op, men at holde det på et minimum. Det vil sige at hun altså ikke lige skal have en trøstetår engang imellem, men skal holdes fast i de to måltider, som I har.
Nogle børn har svært ved at acceptere to måltider og det at de således kan få lov nogle gange og andre gange ikke. I sådan et tilfælde kan det være nødvendigt at stoppe helt (barnet kender jo ikke klokken). Andre gange kan det være en løsning at bibeholde amningen, men at køre amningen kortere. Altså du kan tilbyde din datter brystet, så hun lige falder til ro og så tage hende fra, således at hun ikke bliver liggende for længe, men måske kan være rolig nok til at blive puttet.
Det vil også være en god idé at indføre en substitut for brystet, så hun får noget andet at finde trøst ved. Det kan være en sut, sutteklud, en bamse eller noget helt andet.
Med den alder din datter har vil det måske være en god idé at give hende lidt lun mælk. Ikke af en flaske, men måske lidt af en kop, bare som en overgang.
Du kan jo også prøve at se tiden lidt an og se om hun mon selv viser tegn til at miste interessen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske