Brev:
5 1/2 mdr., mad, søvn og børnehaderbryllup
13. april 2005
Alder:
5 mdr.
5 1/2 mdr., mad, søvn og børnehaderbryllup
Hej Helen
Jeg har en del blandede spg. Ang. mad, søvn, tryghed mv., men først lidt intro:
Vi har en stor, dejlig søn på 5 1/2 mdr., 9,5 kg og 70 cm (fødsel 3900g og 51cm). Han er super glad, leger nysgerrigt med alt, er stærk, pludrer i dialog, leger med sine tæer osv., osv. Alt sammen rigtig dejligt. Men så er der lige hans søvn.
Om dagen sover han 3 gange, oftest af 30-45 minutters varighed, men totalt aldrig mere end 3-31/2 time. Om natten sover han fra ca. kl. 20 til kl. 6-7.
Mad: Han er en sulten dreng, og har altid været det. Han blev ammet fuldt til 4 mdr., herefter kombineret med skemad middag og aften, og han spiser (sidste 14 dage) meget af det. Desuden forsøger jeg altid at fylde godt på dagen lang med amning, men alligevel skal han ammes 3-4 gange om natten. Han sover for sig selv hele natten i eget værelse (de sidste 14 dage), hvilket har forbedret hans opvågninger fra 6-8 om natten til nu kun 3-4, så det er skønt!
Når han vågner om natten, så skriger han højt og hjerteskærende, og han falder først til ro, når han tages op, og da først når jeg ammer ham. Her ”tømmer” han så et bryst. Hvis han vågner hyppigere end hver 3-4 time, kan jeg som regel tysse ham til ro og kan herefter falde i søvn uden brystet. Soveværelset er køligt, og han hverken sveder eller fryser.
I takt med, at han er begyndt at spise det der svarer til et helt måltid skemad ad gangen (vil ej mere have bryst bagefter), har jeg bemærket at han spiser mindre og mindre bryst i løbet af dagen, på trods af, at jeg tilbyder det meget ofte! Desuden spiser han meget lidt bryst morgen og formiddag – han er vel ej sulten efter nattens ”ædegilde” ;-) ?
Andre info: Han bruger sut, sover med juniordyne, har aldrig villet tage flaske, kan ikke finde ud af at drikke fra kop (uden at vi skal skifte alt tøjet, altså!). Faderen kan ikke mere putte vores dreng (sammenfaldende med, at han sover alene i værelse, så det er nok en trykhedsting der er oppe at vende).
Nu til mine spg.
- Hvordan får jeg ham til at spise mindre om natten, og mere om dagen? Dette spg. Leder til, hvordan vænner jeg ham af med at amme om natten overhovedet? (skulle vel kunne lade sig gøre fra 6 mdr., men gælder det også en så stor og sulten dreng som vores?)
- Har du en idé til, hvordan vi kan få faderen til igen at ”må” putte vores søn om aftenen?
- Om en måned skal vi begge være væk fra ham et helt døgn (vi skal til børnehaderbryllup :-(. Er dette overhovedet forsvarligt, synes du, og i så tilfælde, hvordan sikrer vi os, at han får nok at drikke dette døgn? (da han ikke tager flaske, ikke kan finde ud af at drikke fra kop etc.).
- Er han så gammel (6 1/2 mdr. til den tid), at han vil kunne få psykiske mén af, at have følt sig forladt af mor og far (når han skal puttes om natten, når han vågner x-antal gange om natten, og vi ikke er der osv.?
Pyh, det var en lang smøre, men jeg håber, at du kan komme med lidt fif.
På forhånd tak for en meget god og lærerig brevkasse!
Pernille