Brev:
Sarah på 5½ måned pludrer ikke
4. september 2003
Alder:
5 mdr.
Sarah på 5½ måned pludrer ikke
Hej!
Vores datter Sarah, som får fin kritik af både læge, familie, venner og sundhedsplejerske, er holdt op med at pludre for ca. 3 uger siden. Hun har ikke fået foretaget BOEL-prøven, men vender sig fint efter lyde og holder på ting i hænderne og kan endda finde ud af at skifte tingene fra den ene hånd til den anden.
Hun er stadig kun på lidt udmalket modermælk og Nutramigen. Moderen og jeg har begge allergi og astma, så vi strækker den så længe som muligt med hensyn til fast føde. Sarah lagde ud med kolik fra ca. 1 månedsalderen til hum var ca. 3½ måned gammel - kan det have påvirket hende?
Hun er meget nysgerrig og ynder at ligge og studere ting (legetøj, tøj, træskeer, bideringe, stofbleer osv. for sig selv). Men hun er lidt reserveret. Når der er andre vil hun oftest hverken grine eller smile. Det vil hun dog gerne når moderen og jeg er alene med hende. Hun startede fint med at grine og pludre, men det stoppede brat. Hvordan kan det mon være?
Hun har fået skubbet sig ud fra vores sofa og ned på et gulvtæppe 2 gange, hvor hun bagefter har været ulykkelig, men har efter lægens vurdering ikke taget skade. PUHA! Hun er også én gang faldet ud af vores dobbeltseng, ned på et hårdt trægulv. Der blev hun meget forskrækket og fik en bule. Lægen havde inden da sagt at medmindre hun virkede medtaget (blev sløv, ændrede permanent adfærd), skulle vi ikke gøre noget.
Hun virker ellers OK og er i fuldt firspring, men pludrer det gør hun ikke. Vi taler meget til hende og venter på at hun skal svare. Vi synger for hende og fortæller alt, hvad vi laver og hvad vi gør med hende (ned og sidde, op at stå, venstre arm gennem ærmet på trøjen osv.). Måske er vi ikke alsidige nok???
Til gengæld brummer hun. Vi skal have besøg af sundhedsplejersken i morgen - så der vil vi høre ad.
Hvad gør vi ikke godt nok? Hvad kan der være med Sarah? Eller er hun bare perfektionist (altså at hun ikke vil sige noget, før det giver mening)?
Den bedrøvede far