Svar: Sarah på 5½ måned pludrer ikke
4. september 2003
Alder:
5 mdr.
Kære bedrøvede far
Det er altid svært at rådgive, når man ikke kan se barnet; men jeg regner med at sundhedsplejersken har beroliget jer eller sat noget i værk?
Ud fra din beskrivelse lyder Sarah til at være en sund og frisk pige. Hvis du er bekymret for din datter kan jeg godt forstå at du er bedrøvet, men istedet for at være det skulle du tage og være stolt af at du reagerer og er opmærksom på at der er sket en ændring i Sarah udvikling.
Børn kan af helt naturlige årsager godt ændre lyde og sprog; måske fordi de i en periode bruger deres energi på noget andet. Men hvis det er meget udtalt at hun er holdt op med at pludre, så synes jeg at I skulle få hende tjekket. Du skriver ikke om I i familien har problemer med hørelsen. Men det er et område, som man skal være opmærksom på, når børn pludselig ikke pludrer. Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til børneklinikken i København tlf 33173866. Her kan du få rådgivning om hvordan I skal forholde jer.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske