Svar: Spørgsmål omkring amning
12. april 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Dorthe
Først et stort tillykke med lille Simone:o)
Tre uger gammel er amningen først lige ved at etablere sig og mælkemængde osv. ved helt at være indstillet på din datters behov. Hun er jo stadig en lille meget ny pige og ting tager tid:o)
Og så til dine spørgsmål:
Sålænge hun ikke er ældre er det helt normalt at der kommer afføring hver gang hun ammes. I takt med at hun bliver ældre vil hendes afføringsmønster roligt ændre sig, men det næste stykke tid vil hun have hyppige afføringer. Nogle børn der ammes har afføring flere gange dagligt, andre kan godt have afføring med 7 dages mellemrum og det hele er sådan set normalt.
I princippet kan man ikke tømme et bryst, det er en forkert betegnelse. Det er nemlig sådan at hver gang hun dier hos dig, så sendes der besked til din hjerne om at der skal produceres mælk og derfor vil der hele tiden kunne komme noget. Når man taler om at brystet er tømt, så er det fordi man kan fornemme at brystet bliver blødere og tyngden forsvinder. De mælkekamre man før amningen måske kan mærke som meget fyldte og hårde områder,er efter amning betydeligt mere bløde. Det tager også tid at få fornemmelsen af dette, og igen er hun jo ikke så gammel.
Det er prisværdigt at du vil malke ud for at Simone kan få din mælk og du kan også godt forsøge. Jeg synes dog du skal overveje det meget, da det er utroligt tidskrævende og den tid går jo uvilkårligt fra din lille pige. Jeg kan godt se dit dilemma da du jo skal begynde arbejde igen forholdsvis tidligt og i en alder af 3 mdr, vil Simone også have behov for at få en flaske, når hun ikke kan få bryst.
Problemet ligger i at det kan være meget svært at vænne hede til flasken, hvis hun ikke allerede fra starten tilbydes denne. Børn har det jo med at vælge den rigtige vare, hvis de har mulighed for det og hvem kan fortænke dem i dette. Samtidig er det jo også synd allerede nu at tilbyde flaske, hvis amningen ellers kunne køre fint.
Der er også den risiko at hvis du begynder at give flaske nu, så kan hun finde på at foretrække flasken fordi det er langt nemmere at spise af denne og dermed fravælge brystet.
Du skal derfor overveje meget hvad du gerne vil fremover, altså om du f.eks. ønsker at bibeholde amningen efter hun er 3 mdr, om du tror det vil være en mulighed at supplere amningen med flaske allerede nu, hvilket jo kan lette overgangen, men også kan betyde at hun fravælger amningen (hun kan dog stadig få din mælk), om det vil være umagen værd at give udmalket modermælk eller om du vil give erstatning. Der er rigtig mange overvejelser herom og jeg kan ikke fortælle dig hvad det rigtige for jeres lille familie vil være.
Med hensyn til flaskegivning, så kan denne jo gives som et supplement til amning, således at hun llægges til brystet først og spiser hvad hun vil her, efterfølgende kan hun så få flaske f.eks. af far, og du skal jo så malke ud igen efterfølgende i den periode, hvor hun sover og altså i passende afstand mellem de to amninger.
Sutteflasken holdes så selve sutten er fyldt med mælk og hun derved ikke sluger for meget luft. Hun holdes let eleveret i armen og sutteflaskesutten skal samtidg peje lidt op mod ganen hvor sutterefleksen sidder.
Med hensyn til erstatning, så er det sådan at børn som er i risiko for at udvikle allergi fordi forældre eller søskende har eller har haft sikker allergisk sygdom, anbefales at tilbydes specielle erstatninger, hvis ikke amning er mulig. Disse erstatninger hedder i Danmark Nutramigen eller Profylac.
Den danske sundhedsstyrelse finder ingen dokumentation for at diæt i 6 mdr eller længere er bedre end 4 mdr og anbefaler derfor at allergidisponerede spædbørn kan og bør ernæres som andre børn uden specielle kostrestriktioner. Kun hos børn hvor man konstatere at barnet ikke tåler mælk, vil det blive lægeordineret at man fortsætter med den specielle erstatning og i givet fald vil dette ofte være i barnets først 3 år.
At vågne hver anden time er belastende i længden og jeg kan godt forstå at du er træt og trænger til at få lidt mere sammenhængende søvn. Sprøgsmålet er dog om det er sult det drejer sig om eller behovet for tryghed. Det er trods alt ikke så længe siden at hun kom ud inde fra din trygge mave. Du kan prøve med en sut, men derudover skal du naturligvis også tænke på om du kan mætte hende lidt mere af.
Når du ammer hende så er det vigtigt at du lader hende spise så længe på en side at hun får "tømt" den side. Hvis hun dier lidt på den ene side og lidt på den anden, så får hun mest af den vandholdige mælk som ligger først i brystet. For meget vandholdig mælk kan give uro i maven og det er derfor vigtigt at hun ligger så længe ved det ene bryst, at hun får den federe og mere mættende mælk med ud.
Det er altid svært at sætte tid på en amning og nogle børn har et fantastisk vacuum og kan 'tømme' et bryst hurtigt, men de fleste børn skal have længere tid til det og skal jeg sætte tid på, vil jeg sige at du skal lade hende die på den ene side i ca 25 minutter.
Det kræver meget energi at die ved et bryst og derfor vil din datter måske falde hen undervejs. Du kan holde hende igang ved at trykke hende lidt under fodsålerne og i håndfladerne.
Når hun har diet på en side og virker træt, så skifter du hende så hun vågner op igen og tilbyder hende toppen af den anden side. Derved får hun ligesom lov til at slukke tørsten efter at have spist et måltid på det første bryst.
Nogle gange vil hun tage toppen fra den anden side, andre gange have behov for at spise længere tid her og atter andre gange vil hun være mæt nok og afvise brystet. Men tilbudet skal være der og så er du sikker på at hun bør have fået hvad hun har behov for.
Næste gang du så lægger til, så starter du på den side, hvor hun har taget toppen, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder toppen fra den anden side.
Noget andet der har betydning er ammestillinger. Ved at skifte imellem de forskellige ammestillinger får din datter stimuleret og "tømt" brystet bedst muligt. Det er derfor en god idé både at bruge den traditionelle stilling, tvillingestillingen og at ligge ned og amme.
Derudover skal du tænke på at du også selv får noget at spise og drikke i løbet af dagen. Tit går hele dagen op i barn, amning, bleskift osv. men der skal også være tid til at du selv får noget at spise og drikke, så der populært sagt er noget at lave mælk af.
Når du har ammet vil der efter en time være dannet 45 pct af mælken igen. Efter 2 timer er 70 pct af mælken dannet, efter 3 timer 90 pct og efter 4 timer 100 pct. Der er således mælk at komme efter selvom du ammer hyppigt, men din krop har også brug for pause ind imellem for at danne mælken og dine vorter har også brug for aflastning (også her kommer ammestillingerne ind i billedet).
Med hensyn til sutten så kan det hjælpe at trække en stofble igennem denne, da stofbleen kan være med til at give lidt tryghed ved ansigtet. Derudover kan det også her være en god idé at få sutten til at peje op mod ganen, hvor sutterefleksen sidder.
Det blev til et langt svar, men jeg håber du kan bruge det videre.
Rigtig meget held og lykke med hende fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske