Svar: Mad om natten - 6 mdr.
12. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Da din datter nu er 6 mdr gammel så har hun ikke længere ernæringsmæssigt behov for mad om natten og derfor er det i orden at hun sover. Det hænger dog igennem sammen med om hun vokser og trives som hun skal og du skal således tilbyde hende lidt hyppigere mad i løbet af dagen. Her skal der ikke gå 6 timer imellem et måltid!
Hvis hun formår at tage sit behov i løbet af dagen, vokser og udvikler sig, og virker glad og tilfreds så er det umiddelbart i orden.
De gange hvor hun vågner kl 23 og måske virker sulten, kan du evt. forsøge med lidt mælk, men hvis sutten er nok, så lyder det fint.
At lade hende sove i jeres seng, kan være en udmærket løsning, hvis I forældre har det godt med det. Alternativt kan man jo som du også beskriver at I gør, lade hende finde roen i jeres seng og så flytte hende over. Det vil dog altid være en god idé at lade hende falde i søvn i egen seng, så hun vænner sig til dette.
Det du skal passe mest på med er nok at give hende sutten om natten. I kan hurtigt komme ind i en vane med at hun tilbydet sut natten igennem. Det giver på sigt en vanebetinget afbrudt søvn, hvor hun vil vågne og klynke hver gang sutten ryger ud af munden og i forventning om at mor putter den ind i munden igen. Det dur ikke. Prøv derfor at minimere brugen af sut, således at den bruges ved indsovningen som en del af putteritualet, men ikke flere gange natten igennem.
At sove i eget værelse lyder fint, især fordi det vil skrue ned for den service, som du lyder til at tilbyde lige i øjeblikket:o)
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske