Svar: Tandbørstning 11 mdr.
13. april 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Camilla
Jeg tror at alle forædre oplever 'kampen' om tandbørstningen og føler sig rådvilde i den forbindelse, fordi vi jo godt ved at tandbørstning er vigtig.
Det er vigtigt at gøre tandbørstning til en leg, som du også selv er inde på. Nogle børn synes det er vældig sjovt med en elektrisk børste, fordi det kilder i munden og andre bliver bange og ulykkelige,- I må prøve jer frem. Det kan derfor også være en god idé i en periode at tænke anderledes, således at hun får lov ´til at sidde med fødderne i vand i håndvasken og får vasket sine tæer imens, eller at hun får lov til at ligge ned imens hun får børstet sine tænder.
Hvis din datter forbinder tandbørstning med dig og at det ikke er noget rart, så kan det være en god idé at det er far´s job at få børstet de tænder om aftenen.
At få børstet tænder er en del af rutinen før natten, så far kan godt være den der sørger for det, i hvert fald i en periode.
Når din datter nægter, så prøv at finde ud af hvorfor. Lyt til hende og se om ikke du kan finde ud af hvad det er der gør hende ked af det. Er det fordi hun selv vil deltage, eller fordi hun synes det gør ondt eller er ubehageligt. Hvis man ved, hvorfor barnet reagerer som det gør, så er det nogle gange også nemmere at finde en løsning.
Atter andere gange, så må man bare vedholde at sådan er det.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske